8. juni 2012

Undersøgelser af Anholts strandvolde kaster nyt lys på relationen mellem global temperatur og havniveau

Lars Clemmensen og Lars Nielsen er medforfattere på en artikel i det anerkendte tidsskrift Quaternary Sciene Rewievs med nye resultater fra Anholt, der viser at havniveauet faldt brat for 4000 år siden, samtidigt med slutningen af en varmetid.

For omkring 7500 år siden steg havniveauet i Danmark og de næste 3500 år stod havet (Littorinahavet) relativt højt. Kystområder langs Kattegat og Østersøen blev oversvømmet flere gange. Men for omkring 4000 år siden førte et havniveaufald til afslutningen på Littorinatiden. Alderen på og omfanget af dette havniveaufald har dog været vanskeligt at bestemme, ikke mindst fordi Danmark efter istiden har været påvirket af varierende grad af hævning eller sænkning.

Nye forskningsresultater fra Anholt publiceret i det anerkendte tidsskrift Quaternary Science Reviews kaster imidlertid nyt lys over den begivenhed, der afsluttede Littorinatiden i Danmark. Lars Clemmensen og Lars Nielsen fra Institut for Geografi og Geologi har siden 2002 udført detaljerede sedimentologiske, geomorfologiske og geofysiske studier af de hævede strandvolde på Anholt. De har målt strandvoldenes højder over havet på digitale højdemodeller og har kortlagt strandvoldenes interne strukturer ved hjælp af georadar. Prøver indsamlet fra de øverste dele af strandvoldene er blevet dateret på Risø af Andrew Murray og der er udarbejdet aldersmodeller.

Forskerne er på den måde nået frem til, at havet i Kattegat stod relativt højt for omkring 4300 år siden. Denne højstandsperiode blev afbrudt af havniveaufald over de næste 500-700 år på omkring 2.5 m. Havniveaufaldet er tidsmæssigt sammenfaldende med afslutningen på den midt-Holocæne varmetid, og det er nærliggende at tolke havniveaufaldet som resultat af den klimaforværring der indtraf for omkring 4000 år siden.

Undersøgelsen af Anholts hævede strandvolde kan derfor også bidrage til den igangværende internationale forskning om relationen mellem global temperatur og havniveau.

Stevns Klint

Kort visende Anholts topografi baseret på en digital højdemodel. Strandvolde (og overlejrende klitter) opbygger Anholts marine forland øst for det glaciale højland. Strandvoldene har oprindeligt haft højder på omkring 1.5 m over havet; senere landhævning har placeret de ældste strandvolde op til 10 m over havet. Strandvolde dannet i Littorinatiden danner et plateau 6-10 m over havet og adskilles fra yngre strandvolde af fald i topografien på omkring 3.5 m. Dateringer viser at dette fald i topografi skete for omkring 4000 år og fjernes landhævningen angiver det et havniveaufald på omkring 2.5 m.

Lars B. Clemmensen, Andrew S. Murray og Lars Nielsen: Quantitative constraints on the sea-level fall that terminated the Littorina Sea Stage, southern Scandinavia. Quaternary Science Reviews 40 (2012), 54-63.