13. december 2011

IGG udgiver bog som lægger op til nye perspektiver for forvaltning af naturressourcer i Sahel regionen

Bogen “New Perspectives on Natural Resource Management in the Sahel” er resultatet af et projekt støttet af Danida med det formål at danne et overblik over nyere forståelser af hvordan naturressourcer i Sahel regionen, i den sydlige ende af Sahara, udvikler sig og forvaltes.

Sahel region er en af verdens fattigste, og beskrives ofte som værende udsat for tilbagevendende tørkeperioder og plaget af ørkenspredning. Det antages ofte at dette skyldes menneskers overdrevne anvendelse af vegetation, jord og vandressourcer.  Bogen genvurderer disse udbredte synspunkter for at bibringe en mere nuanceret og opdateret forståelse af landbrugsproduktion systemer,  hvilke naturressources de afhænger af, og de sociale institutioner som er involveret i den lokale og nationale forvaltning af ressourcerne.

Bogen argumenterer for at de problemer som regionen oplever ikke skal ses som specifikke miljømæssige problemer, men i stedet som generelle udviklingsrelaterede problemer. Denne konklusion vil indebære væsentlige konsekvenser for den politik på området som følges af de berørte regeringer og af internationale donorer.

Du kan få en kopi af bogen ved at sende en mail til Kjeld Rasmussen (kr@geo.ku.dk).

"New Perspectives on Natural Resource Management in the Sahel." Simon Bolwig, Kjeld Rasmussen, Ced Hesse, Thea Hilhorst & Malene Kauffmann Hansen. Sahel-Sudan Environmental Research Initiative (SEREIN) Occasional Paper no.17, Department of Geography and Geology, University of Copenhagen, 2011.
ISBN 978-87-87945-99-8