23. april 2010

Vulkansk aske på taget af Institut for Geografi og Geologi

Vulkanske askekorn, også kaldet tefra, fra Eyjafjallajökull-udbruddet på Island er indsamlet på taget af Institut for Geografi og Geologi ved Københavns Universitet. Indsamlingen er foregået  ved en simpel opstilling af tønder med vand i, og derefter er der indsamlede materiale filteret. Tefra over 25 µm er talt, men det må formodes der også er tefra under 25 µm.  Tefraen er vulkansk glas, dannet af hurtigt afkølet magma og de korn der er indsamlet i København er gennemsnitligt ca. 40 µm brede. Vulkanske gasser er fanget i tefraen og kan ses som sorte prikker i kornene.

Fra torsdag d. 15. til mandag d. 19. april blev der indsamlet tefra i en koncentration på 5000 korn pr m2, hvilket svarer til en række på ca. 20 cm hvis man lægger tefrakornene "skulder ved skulder". Denne koncentration af aflejret tefra er hvad man kan forvente når en islandsk askesky passerer Danmark.

I fortiden har der været lignende udbrud på Island, hvor tefra er aflejret i Danmark. Disse tefra-horisonter ligger som isokroner, f.eks. i danske og nordeuropæiske søsedimenter, samt i den Grønlands indlandsis. Tefra-horisonterne kan hver især genkendes på deres geokemi, og kan derved bruges til tidsmæssigt at korrelere sedimentsuccessioner over store områder og mellem forskellige aflejringsmiljøer.

Yderligere informationer:
Ph.d.studerende Jeppe Joel Larsen