Randi Starrfelt

Randi Starrfelt

Professor

Primære forskningsområder

Min forskning ligger pirmært indenfor to områder:

I. Ansigtsblindhed

Vi er i gang med flere projekter, der omhandler udviklingsforstyrrelsen "prosopagnosi", populært kaldt ansigtsblindhed. Det anslås at ca 2% af befolkningen lider af denne forstyrrelse, der gør at man har store vanskeligheder med at genkende ansigter, selv folk man kender rigtig godt. Dog ved man meget lidt om, hvad der forårsager disse vanskeligheder. Vi er blandt andet i gang med et kvalitativt projekt (2021-2025), der omhandler oplevelsen af ansigter og ansigtsblindhed. Projektet er et samarbejde med Lektor Tone Roald, Institut for Psykologi.

Man kan læse mere om vores projekter, og om ansigtsblindhed på vores hjemmeside www.ansigtsblind.dk hvor der også er link til faglige og populære artikler om fænomenet.

Er du ansigtsblind? Du kan prøve at teste det her: Cambridge Face Memory Test 

Er du interesseret i at deltage i vores projekt om ansigtsblindhed, kan du kontakte Randi Starrfelt (randi.starrfelt@psy.ku.dk) eller Professor ved SDU Christian Gerlach (cgerlach@health.sdu.dk). Fortæl gerne i din mail om hvordan du oplever det at være ansigtsblind, og meget gerne også, hvad du scorede i testen ovenfor (Cambridge Face Memory Test).

Vores hovedprojekt om ansigtsblindhed er et samarbejde mellem bla. Institut for Psykologi, SDU, samt øvrige danske og nordiske forskningsmiljøer, og er financieret af Det Frie Forskningsråd - Kultur og Kommunikation.

 

II. Genkendelse af ansigter, ord og objekter - hos mennesker med og uden hjerneskade.

Mit andet store projekt omhandler neuropsykologiske forstyrrelser efter skader bagtil i hjernen, og især specifikke forstyrrelser i visuel genkendelse af ord, objekter og ansigter. I projektet skal vi også undersøge sammenhængen mellem genkendelse af ansigter, ord og objekter i normalbefolkningen. Projektet er et samarbejde med forskere ved University College London og University of Manchester.

Projektet er financieret af en Sapere Aude - Forskningsleder bevilling fra Det Frie Forskningsråd.

*    *   *   *   *   *

Bog: Klinisk Neuropsyklogi, 2. udgave. Bogen kaldes 'Den sorte bog' blandt de studerende, og er pensum på kandidatuddannelsens kursus i neuropsykologi. Den anvendes også til efter- og videreuddannelser inden for pædagogik, neurorehabilitering m.m. Se mere om Den sorte bog på Forlaget Frydenlunds hjemmeside.

Se også vores labside: www.psychology.ku.dk/starrlab

Undervisnings- og vejledningsområder

Specialevejledning: Teoretiske og empiriske specialer indenfor klinisk og kognitive neuropsykologi, kognitiv neurovidenskab, (neuro)psykiatri, rehabilitering. 

Eksempler på overordnede og konkrete emner for specialer jeg har vejledt:

Kognitive og psykiatriske forstyrrelser ved hjerneskade og hjernesygdomme. Visuelle genkendelsesforstyrrelser efter apopleksi; læseforstyrrelser ved demens; måling af træthed efter hovedtraumer / hjernerystelse;.neuropsykologisk undersøgelse af visuelle vanskeligheder ved Alzheimer’s og Parkinson’s sygdom; læringsteori i rehabilitering efter hjerneskade; effekt af tidlig hjerneskade på sprogudvikling.

Sprog og læsning. Rehabilitering af læsevanskeligheder efter hjerneskade; sprog- og læsevanskeligheder ved demens; visuel ordgenkendelse og crowding; genkendelse af ansigter og ord ved fokale hjerneskader; visuel opmærksomhed og læsning efter fokale hjerneskader; skrivevanskeligheder efter fokale hjerneskader.

Visuel genkendelse: Kongenital prosopagnosi: Hvorfor har nogle personer så svært ved at genkende ansigter?; Ansigtsgekendelse / prosopagnosi efter hjerneskade – sammenhæng med andre visuelle vanskeligheder;  Neuropsykologiske tests af ansigtsgenkendelse; Visuel opmærksomhed ved posterior apopleksi.

-------------

Undervisning: Neuropsykologi KA (koordinator: forelæsninger, seminarhold og praksishold), kognitiv psykologi (BA forelæsninger)

 

Interesseområder

Kognitiv neuropsykologi; især forstyrrelser i læsning og ansigtsgenkendelse.

Udvalgte publikationer

  1. Udgivet

    Category-selective deficits are the exception and not the rule: Evidence from a case-series of 64 patients with ventral occipito-temporal cortex damage

    Rice, G. E., Kerry, S. J., Robotham, Ro Julia, Leff, A. P., Lambon Ralph, M. A. & Starrfelt, Randi, maj 2021, I: Cortex. 138, s. 266-281 16 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  2. Udgivet

    The Architect Who Lost the Ability to Imagine: The Cerebral Basis of Visual Imagery

    Thorudottir, S., Sigurdardottir, H. M., Rice, G. E., Kerry, S. J., Robotham, Ro Julia, Leff, A. P. & Starrfelt, Randi, 2020, I: Brain Sciences. 10, 2, 59.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  3. Udgivet

    The Good, the Bad, and the Average: Characterizing the Relationship Between Face and Object Processing Across the Face Recognition Spectrum

    Hendel, R. K., Starrfelt, Randi & Gerlach, C., 2019, I: Neuropsychologia. 124, s. 274-284

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  4. Udgivet

    Reading in Developmental Prosopagnosia: Evidence for a Dissociation Between Word and Face Recognition

    Starrfelt, Randi, Klargaard, S., Petersen, Anders & Gerlach, C., mar. 2018, I: Neuropsychology. 32, 2, s. 138-147 10 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  5. Udgivet

    What’s in a name? The characterisation of pure alexia

    Starrfelt, Randi & Shallice, T., 2014, I: Cognitive Neuropsychology. 31, 5-6, s. 367–377 11 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

ID: 10235