GIS-undervisning på universitetsniveau: Erfaringer fra et didaktisk udviklingsprojekt

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

GIS-undervisning på universitetsniveau: Erfaringer fra et didaktisk udviklingsprojekt. / Madsen, Lene Møller; Balstrøm, Thomas; Holm, Christine.

In: MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik, No. 3-2006, 2006, p. 44-63.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Madsen, LM, Balstrøm, T & Holm, C 2006, 'GIS-undervisning på universitetsniveau: Erfaringer fra et didaktisk udviklingsprojekt', MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik, no. 3-2006, pp. 44-63.

APA

Madsen, L. M., Balstrøm, T., & Holm, C. (2006). GIS-undervisning på universitetsniveau: Erfaringer fra et didaktisk udviklingsprojekt. MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik, (3-2006), 44-63.

Vancouver

Madsen LM, Balstrøm T, Holm C. GIS-undervisning på universitetsniveau: Erfaringer fra et didaktisk udviklingsprojekt. MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik. 2006;(3-2006):44-63.

Author

Madsen, Lene Møller ; Balstrøm, Thomas ; Holm, Christine. / GIS-undervisning på universitetsniveau: Erfaringer fra et didaktisk udviklingsprojekt. In: MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik. 2006 ; No. 3-2006. pp. 44-63.

Bibtex

@article{66445e706c3711dcbee902004c4f4f50,
title = "GIS-undervisning p{\aa} universitetsniveau: Erfaringer fra et didaktisk udviklingsprojekt",
abstract = "Artiklen beskriver undervisningsm{\ae}ssige erfaringer fra et udviklingsprojekt af et f{\o}rste{\aa}rskursus igeografiske informationssystemer (GIS) ved Geografisk Institut, K{\o}benhavns Universitet efter{\aa}ret 2005.At f{\aa} aktiveret de studerendes teoretiske forst{\aa}else er vigtigt i al undervisning. Dette projekt viser atdet er det ogs{\aa} i computerbaseret undervisning. Selvom de studerende er aktive med computeren, kommerdet reflekterende ikke n{\o}dvendigvis af sig selv n{\aa}r man sidder og laver {\o}velserne. Det sker f{\o}rst idialog med andre, hvor man f{\aa}r diskuteret begreber og relateret sin teoretiske viden med sin praktiskeerfaring. Derudover viser projektet at de studerende har forskellige l{\ae}ringsstrategier n{\aa}r det handlerom hvordan de l{\ae}rer GIS. Artiklen diskuterer afslutningsvis hvordan disse erfaringer kan anvendes tilat nyt{\ae}nke GIS-{\o}velser der baseres p{\aa} {\o}velsesvejledninger.",
author = "Madsen, {Lene M{\o}ller} and Thomas Balstr{\o}m and Christine Holm",
year = "2006",
language = "English",
pages = "44--63",
journal = "MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik",
issn = "1604-8628",
publisher = "Institut for Naturfagenes Didaktik, K{\o}benhavns Universitet",
number = "3-2006",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - GIS-undervisning på universitetsniveau: Erfaringer fra et didaktisk udviklingsprojekt

AU - Madsen, Lene Møller

AU - Balstrøm, Thomas

AU - Holm, Christine

PY - 2006

Y1 - 2006

N2 - Artiklen beskriver undervisningsmæssige erfaringer fra et udviklingsprojekt af et førsteårskursus igeografiske informationssystemer (GIS) ved Geografisk Institut, Københavns Universitet efteråret 2005.At få aktiveret de studerendes teoretiske forståelse er vigtigt i al undervisning. Dette projekt viser atdet er det også i computerbaseret undervisning. Selvom de studerende er aktive med computeren, kommerdet reflekterende ikke nødvendigvis af sig selv når man sidder og laver øvelserne. Det sker først idialog med andre, hvor man får diskuteret begreber og relateret sin teoretiske viden med sin praktiskeerfaring. Derudover viser projektet at de studerende har forskellige læringsstrategier når det handlerom hvordan de lærer GIS. Artiklen diskuterer afslutningsvis hvordan disse erfaringer kan anvendes tilat nytænke GIS-øvelser der baseres på øvelsesvejledninger.

AB - Artiklen beskriver undervisningsmæssige erfaringer fra et udviklingsprojekt af et førsteårskursus igeografiske informationssystemer (GIS) ved Geografisk Institut, Københavns Universitet efteråret 2005.At få aktiveret de studerendes teoretiske forståelse er vigtigt i al undervisning. Dette projekt viser atdet er det også i computerbaseret undervisning. Selvom de studerende er aktive med computeren, kommerdet reflekterende ikke nødvendigvis af sig selv når man sidder og laver øvelserne. Det sker først idialog med andre, hvor man får diskuteret begreber og relateret sin teoretiske viden med sin praktiskeerfaring. Derudover viser projektet at de studerende har forskellige læringsstrategier når det handlerom hvordan de lærer GIS. Artiklen diskuterer afslutningsvis hvordan disse erfaringer kan anvendes tilat nytænke GIS-øvelser der baseres på øvelsesvejledninger.

M3 - Journal article

SP - 44

EP - 63

JO - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

JF - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

SN - 1604-8628

IS - 3-2006

ER -

ID: 1102631