GIS-undervisning på universitetsniveau: Erfaringer fra et didaktisk udviklingsprojekt
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
GIS-undervisning på universitetsniveau: Erfaringer fra et didaktisk udviklingsprojekt. / Madsen, Lene Møller; Balstrøm, Thomas; Holm, Christine.
In: MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik, No. 3-2006, 2006, p. 44-63.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - GIS-undervisning på universitetsniveau: Erfaringer fra et didaktisk udviklingsprojekt
AU - Madsen, Lene Møller
AU - Balstrøm, Thomas
AU - Holm, Christine
PY - 2006
Y1 - 2006
N2 - Artiklen beskriver undervisningsmæssige erfaringer fra et udviklingsprojekt af et førsteårskursus igeografiske informationssystemer (GIS) ved Geografisk Institut, Københavns Universitet efteråret 2005.At få aktiveret de studerendes teoretiske forståelse er vigtigt i al undervisning. Dette projekt viser atdet er det også i computerbaseret undervisning. Selvom de studerende er aktive med computeren, kommerdet reflekterende ikke nødvendigvis af sig selv når man sidder og laver øvelserne. Det sker først idialog med andre, hvor man får diskuteret begreber og relateret sin teoretiske viden med sin praktiskeerfaring. Derudover viser projektet at de studerende har forskellige læringsstrategier når det handlerom hvordan de lærer GIS. Artiklen diskuterer afslutningsvis hvordan disse erfaringer kan anvendes tilat nytænke GIS-øvelser der baseres på øvelsesvejledninger.
AB - Artiklen beskriver undervisningsmæssige erfaringer fra et udviklingsprojekt af et førsteårskursus igeografiske informationssystemer (GIS) ved Geografisk Institut, Københavns Universitet efteråret 2005.At få aktiveret de studerendes teoretiske forståelse er vigtigt i al undervisning. Dette projekt viser atdet er det også i computerbaseret undervisning. Selvom de studerende er aktive med computeren, kommerdet reflekterende ikke nødvendigvis af sig selv når man sidder og laver øvelserne. Det sker først idialog med andre, hvor man får diskuteret begreber og relateret sin teoretiske viden med sin praktiskeerfaring. Derudover viser projektet at de studerende har forskellige læringsstrategier når det handlerom hvordan de lærer GIS. Artiklen diskuterer afslutningsvis hvordan disse erfaringer kan anvendes tilat nytænke GIS-øvelser der baseres på øvelsesvejledninger.
M3 - Journal article
SP - 44
EP - 63
JO - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
JF - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
SN - 1604-8628
IS - 3-2006
ER -
ID: 1102631