29. juni 2020

Geograf fra IGN er kåret som Årets Underviser på Science

Undervisning

Lektor Anne Gravsholt Busck, der brænder for at inspirere geografistuderende til at undres og forstå sammenhænge inden for bl.a. klimatilpasning, er kåret til Årets Underviser på SCIENCE.

Anne Gravsholt Busck
Lektor Anne Gravsholt Busck fra sektion for Geografi på IGN - Årets underviser.

Lektor Anne Gravsholt Busck fra sektion for Geografi på IGN underviser bl.a. studerende på geografistudiet i, hvordan man træffer bæredygtige beslutninger i forhold til urbanisering og klimatilpasning i land- og byområder. Hun underviser studerende på geografiuddannelsen med en særlig entusiasme, der engagerer og motiverer Danmarks kommende geografer til at lære mere og forstå faget, så de kan gå ud og gøre en forskel i samfundet:

"Med en uddannelse i geografi bliver man bl.a. ekspert i, hvordan vi forvalter vores naturressourcer på en bæredygtig måde. Noget der bliver endnu mere brug for i fremtiden. Så jeg brænder for at hjælpe de studerende til at vokse og kvalificere sig, så de kan se de muligheder, det giver dem for at gøre en forskel i verden," siger Anne Gravsholt Busck.

SCIENCErådet, som består af studerende, udpeger Årets Underviser blandt de indstillede. I begrundelsen for tildelingen meddeler SCIENCErådet:

"Anne er det første ansigt man møder og en vejledende figur for alle på studiet. Hun har en fantastisk evne til at gøre sine kurser nuancerede og relevante i forhold til omverdenen. Hendes fokus på miljø og klima og hendes passion for at undervise er egenskaber, man kun kan ønske, at enhver underviser besidder. Vi er glade for at kunne vise vores taknemmelighed for den ekstraordinære indsats Anne har lagt i sit arbejde for at gøre faget spændende og relevant for de studerende".

Anne Gravsholt Busck glæder sig over prisen:

"Det er en kæmpe ære at modtage prisen. Det er et utroligt meningsfuldt arbejde at se de studerende arbejde med stoffet og fordybe sig i, hvordan geografi-faget kan bruges til at løse nogle af de klima- og miljøudfordringer vi står overfor. Jeg elsker også samspillet med de studerende i undervisningen. De stiller ofte mange skarpe spørgsmål, der får mig til at tænke én gang til, bl.a. i forhold til min egen forskning. På den måde lærer jeg også selv noget," fortsætter hun.

I år var i alt 22 undervisere indstillet som Årets underviser på SCIENCE. Med prisen følger bl.a. penge til undervisningsaktiviteter.

Prisen overrækkes ved et arrangement på IGN, der er åbent for alle, den 10. september kl. 14-16. ​

Af Katherina Killander, Science Kommunikation.