29. oktober 2021

Statsminister Mette Frederiksen besøgte Skovskolen i Nødebo

Foto: Jakob Helbig

Torsdag fik skovbiler og jeeps selskab af politibiler og den sorte ministerbil på Skovskolens parkeringsplads, da PET, presse og rådgivere rykkede ind i anledning af statsminister Mette Frederiksens besøg

"Her ville jeg gerne gå i skole!" Sådan sagde statsminister Mette Frederiksen på en vandretur gennem Skovskolen i Nødebo på vej ud i naturnationalparken i Gribskov i Nordsjælland.

Statsminister i gummistøvler

Statsministeren kom klædt i gummistøvler på skovvandring med et par håndfulde af Skovskolens studerende, borgmestrene fra Hillerød og Gribskov kommuner, Naturstyrelsens vicedirektør og Gribskovs skovrider.

Studerende med på skovvandring

Statsministeren var særligt interesseret i at tale med Skovskolens skov- og landskabsingeniørstuderende. Esben Hansen var en af dem:

”Det var virkelig fint at opleve hendes oprigtige interesse for vores grønne uddannelser og hvordan vi ser vores rolle i fremtiden. Hun fik et indblik i hvor vigtigt det er med kvalificerede grønne uddannelser, der kan bidrage med en faglighed i den naturforvaltning, der er så højt oppe på den politiske dagsorden nu”, siger Esben Hansen.

Naturnationalpark som nabo

Formålet med besøget var at opleve den kommende naturnationalpark, som ligger i skoven lige op ad Skovskolen - og hvor vil kunne opleve elge, der går og passer den urørte skov, mens vi passer vores arbejde og vores studier på Skovskolen.

Skovskolens forstander Thomas Færgeman fortalte om, hvordan Skovskolen rummer både FGU, AMU, en erhvervsuddannelse, to efteruddannelser og tre professionsbacheloruddannelser og samtidig er en del af Københavns Universitet. Thomas Færgeman siger:

”Hun var optaget af, at vores arbejde med at uddanne unge mennesker drejer sig om en bæredygtighedsakse, hvor biodiversitet og klima er de store emner. Og så syntes hun helt klart, at vi har et virkelig fedt sted her i skoven. Hun sagde direkte, at her ville hun gerne studere. Bedre anbefaling får man jo ikke”.

Statsministeren noterede sig med glæde, at Skovskolen helt frivilligt og af egen drift startede Skov- og landskabsingeniøruddannelsen i Jylland i 2020.

Elever, studerende og undervisere i gang

Turen gik videre forbi Sletten, hvor arboristerne kravlede rundt i de gamle bøge og elever var i gang med at sætte hegn op til Shetlandsponyerne, der skal på vintergræs. Herefter kom flokken ud i skoven, hvor skovrider Jens Bjerregaard tog over og fortalte om den kommende naturnationalpark – det egentlige mål for turen.

Turen sluttede på bedste vis i Gribskov tæt på Stjernen i en kåte, hvor Naturstyrelsen trakterede med pandekager og varm kakao.