2. december 2011

Ny bog af Professor Christian Wichmann Matthiessen

Kulturinstitutioner og værdiskabelse: Københavnske perspektiver
En ny bog om kulturinstitutioners potentielle muligheder som drivkraft for storbyens udvikling og vækst af Christian Wichmann Matthiessen, Professor ved Institut for Geografi og Geologi, er for nyligt publiceret af Syddansk Universitet. Om bogen skriver Christian Wichmann Matthiessen:

”Bogen stiller fokus på kulturinstitutioners potentielle muligheder som drivkraft for storbyens udvikling og vækst, og gør det i lyset af den rolle storbyen København spiller på verdensscenen. Her drejer det sig om byens egenskaber i almindelige termer og om dens rolle som lokaliseringsobjekt, hvilket altså handler om dens tiltrækningskraft i forhold til besøgende, investorer og kvalificeret arbejdskraft. I bogen analyseres det kulturelle storkøbenhavnske produkt og de aktiviteter, der kan bidrage til at finde nye udviklingsperspektiver. Der stilles ind på at belyse, hvordan kulturinstitutioner indvirker på den lokale og regionale økonomi og på at finde deres vægt i samfundsøkonomien. Som dokumentation heraf er udvalgt 20 kulturinstitutioner, og deres direkte, afledte og inducerede effekter målt i arbejdspladser er detaljeret på virksomhed og kommuner. Denne delanalyse er udført af Center for Regional og Turismeforskning (Bjarne Madsen og Jie Zhang).

Det er et yderligere ærinde at fremlægge mulige strategier for, hvordan kulturinstitutioner kan bringes i nye spil og dermed virke som nye bidrag til byudvikling og byvækst. Aktuelt spiller kulturinstitutioner tilbagetrukne roller i byudviklingsdebatten og deres bidrag begrænser sig til det, der er angivet i deres formålsparagraf. Nogle vil mene med god grund, men det er en forkert mening i den tid, hvori vi lever. Den tid handler nemlig om, at man konkurrerer om (næsten) alt og med hele Verden. I den konkurrence bør man ikke tåle at nogle våben er sløve eller ubrugte, men må eftersøge muligheder og bruge alle kræfter. Kulturinstitutioner kan påtage sig nye aktive roller og medvirke til nye strategier, men bør til gengæld forvente at offentlige ledelsesniveauer påtager sig tilsvarende nye roller i form af byudviklingsinitiativer. Gode råd må suppleres med dåd!

Storkøbenhavn rummer en rigdom af kulturens attraktioner og seværdigheder. Historiens vingesus og kulturarven er nærværende i byens dagligdag, og nutidens museer, teatre, udstillinger og oplevelsesvirksomheder er en integreret del af mange menneskers liv. De er med til at tegne levevilkårene for indbyggerne, og de giver besøgende aktive muligheder. Med stor usikkerhed kan man estimere den samlede værdi af storkøbenhavnske kulturinstitutioner i form af bygninger, samlinger og kulturarv til at udgøre et svimlende beløb på 150-250 mia. kr. Trods denne rigdom er Storkøbenhavn vanskeligt stillet indenfor den internationale storbyturisme, der i høj grad er kultur- og kulturarvsturisme. Man sakker bagud i forhold til konkurrenterne.

Mange opfatter kulturinstitutioner som et betydende bidrag til velfærd og levevilkår. Derom hersker der almindelig enighed. Man kan imidlertid konstatere, at der næppe er almindelig forståelse for, at kulturelle institutioner kan give væsentlige bidrag til byens økonomiske udvikling. Bogen gør op med denne forkerte opfattelse af kulturinstitutioners roller.

Indholdsfortegnelse:
•  Byudvikling: fra spaces of places til spaces of flows
•  København i bysystemet
•  Det kulturelle produkt: en nøgle til regional konkurrenceevne
•  Eksempler på aktivitetsfremme
•  Kulturinstitutioners lokaløkonomiske betydning
•  Kulturelle distrikter: et underspillet kort
•  Klyngedannelse: drivkraft for regional udvikling
•  Brandet og stjernerne”

Matthiessen, Christian Wichmann: "Kulturinstitutioner og værdiskabelse: Københavnske perspektiver." Syddansk Universitetsforlag, 2011. 352 sider. ISBN: 978-87-7602-166-5
Bogen inkluderer mange kort og illustrationer. Pris: 325.- (rabat 20 % på følgende link). Bogen kan bestilles her.