2. maj 2013

Carl-Hermann-Medaljen til Emil Makovicky

Professor Emil Makovicky

fra Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning har modtaget Carl-Hermann-Medaljen, der uddeles af Deutsche Gesellschaft für Kristallographie. Han får medaljen som påskønnelse for sit internationalt anerkendte videnskabelige bidrag til forskningen i sulfosal-tenes struktur og krystalkemi, krystallografi af modulært opbyggede materialer og symmetrien i mønstrene i islamisk udsmykningskunst.

Emil Makovicky                                            Foto: Kent Pørksen

Emil Makovicky er født i Bratislava i Slovakiet i 1940.

Han blev uddannet fra Comenius University of Bratislava i 1962 og umiddelbart efter ansat som underviser samme sted. I 1972 kom Makovicky til Københavns Universitet som lektor, og i 1995 blev han udnævnt til professor.

Tidligt i karrieren arbejdede Emil Makovicky tre år på McGill University i Montreal, og siden har han haft stærke forbindelser til Nordamerika. Han har været en hyppig bidragyder til The Canadian Mineralogist, og tidsskriftet udgav et særligt hyldestnummer til professor Emil Makovicky i april 2012, hvor han kunne fejre 50-års jubilæum som forsker – se www.canmin.org