17. marts 2013

Professor i sand, kridt, fossiler, Grønlands fjelde og endnu mere, fylder rundt.

Professor Finn Surlyk

Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, Københavns Universitet, har mange meritter bag sig når han søndag den 17. marts, 2013 fylder 70 år.

Han har i den grad bidraget til den videnskabelige verden i både Danmark og i udlandet siden han for mere end 50 år siden blev immatrikuleret som geologistuderende på Københavns Universitet.

Her er der virkelig tale om en mand, der har holdt ved sin gerning. Finn har energisk undervist studerende i 47 år og været vejleder for omkring 100 specialer og ph.d.-projekter. Han er forfatter til mere end 200 videnskabelige artikler, chefredaktør af et anderkendt internationalt tidsskrift og medlem af flere bestyrelser og komiteer. Finn har lavet en betydelig mængde geologisk feltarbejde i øde Arktiske egne og været togtleder på Galathea ekspeditionen. Han er utrættelig i formidlingen af nye ideer fra den internationale forskningsfront og bruger aktivt nye metoder og teorier ofte før nogen andre. Alt dette og mere til er essensen af Finns arbejdsliv.

Med sin store entusiasme og begavelse har han arbejdet geologien op til en vigtig grundpille i det danske samfund. Geologien som videnskab er gået fra en klassisk beskrivende disciplin til en dynamisk og procesorienteret videnskab, under hans førerskab. En videnskab, der danner de faglige grundpiller i f.eks. olie- og grundvandsefterforskning i Danmark i dag.

Men det er ikke bare videnskabelige artikler og den internationale berømmelse Finn er gået efter. Undervisning af studerende har altid ligget hans hjerte nær og han har givet en dedikeret forskningsbaseret undervisning inspireret af de tusindvis af geologiske lokaliteter, han har set på sit feltarbejde rundt omkring i hele verden. Anekdoterne er mange og hukommelsen er god. Ofte tager han selv de studerende med på ekskursioner ud for at se på geologien og ve den der tror man kan lave skitse med kuglepen. Observationerne skal være grundige og tolkningen er en proces der leder til en dyb indsigt i verden omkring os. Ved at beskrive i detaljen producerer man overblikket.

Hans vejledning har resulteret i seriøse og selvstændige studerende, studerende, der i dag sidder i ledende stillinger i staten, olieselskaber og universiteter. Finn har som vejleder været god til at sætte høje mål, og at give en konstruktiv kritik. Mange studerende har måbende modtaget blodrøde manuskripter retur med tusindvis af overstregninger, udråbstegn og dødningehoveder. Men efter at have slikket sårene og indført rettelserne har version 2.0 ofte været en markant forbedret version.

Men hvem er han egentlig ham Finn?

Han er først og fremmest gift med Nanna Noe-Nygaard, hans nære kollega og kone i næsten 40 år med hvem han har tre sønner. At være mand og kone på samme arbejdsplads er ikke en nem sag, men de har altid haft en forbilledlig kærlig respekt for hinanden.

Finn er dedikeret jazzmusiker på bas og guitar, elsker god og rigelig mad, holder af at kigge på fugle og læse Ekstra bladet, fortælle røverhistorier, holde dørene for de kvindelige studerende, hader pastasalat, men elsker højt belagt smørrebrød. Med andre ord en alsidig begavelse, der forhåbentlig slet ikke kan holde op med at blande sig i debatten selvom han til sommer går på pension.

Som en tak for hans uvurderlige indsats for geologien både i Danmark og internationalt har en gruppe af hans nuværende kollegaer og tidligere studerende gået sammen om at holde et videnskabeligt symposium: ”Surlyk Symposium of Sedimentologi 2013 from a pioneering to a central geoscience discipline” fredag den 3. maj på Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning. Her vil 9 internationalt anerkendte forskere i geologi komme fra hele verden for at holde foredrag som tak til Finn og hans videnskabsbidrag.