17. november 2009

Finn Surlyk tildeles Steno Medaljen

Torsdag den 19. november overrækker Dansk Geologisk Forening (DGF) - Steno Medaljen i guld - til professor Finn Surlyk fra Institut for Geografi og Geologi, Københavns Universitet.

Steno Medaljen tildeles personer som har ydet betydningsfulde bidrag inden for de geologiske videnskaber. Den er uddelt syv gange før, og det er første gang den tildeles en dansk geolog.

Finn Surlyk har i høj grad sat dansk og grønlandsk geologi på verdenskortet. Han har blandt andet opstillet en model for aflejringer i Østgrønland - de såkaldte syntektoniske tubidit systemer.
Denne model er ofte blevet brugt af olieindustrien til at forudsige tilstedeværelsen af reservoirsand i aflejringsbassiner andre steder i verden. Hans artikler er meget citerede og mange af hans figurer bliver gengivet i lærebøger i sedimentologi, bassinanalyse, sekvensstratigrafi og palæoøkologi.

I forbindelse med medaljeuddelingen bliver der holdt fire festforedrag. Tre af de indbudte foredragsholdere Dorthe Dahl-Jensen, Minik Rossing og Eske Willerslev og et afsluttende foredrag af Finn Surlyk. Efter foredragene er der reception.

Tidspunkt: Torsdag den 19. november kl. 16:30
Sted: Auditorium A i Geocenter Danmark, Øster Voldgade 10, 1350 København K

Alle er velkomne.

Receptionen ca. kl. 19:00 - i personalelokalet i område 6, 1. sal (rød stue). Helst tilmelding til receptionen af praktiske grunde. Send en mail til DGF dgfemail@gmail.com