"Offentligheden er vendt tilbage": Kunstudstillinger til Debat på Sydafrikas Nationalgalleri
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
"Offentligheden er vendt tilbage" : Kunstudstillinger til Debat på Sydafrikas Nationalgalleri. / Nielsen, Vibe.
In: Tidsskriftet Antropologi, Vol. 89, 2024, p. 129-152.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - "Offentligheden er vendt tilbage"
T2 - Kunstudstillinger til Debat på Sydafrikas Nationalgalleri
AU - Nielsen, Vibe
PY - 2024
Y1 - 2024
N2 - Denne artikel viser, hvordan udstillingen af kunst på nationalgalleriet i Sydafrika blev diskuteret og redefineret på baggrund af krav om ligeværdig adgang: ikke alene til at besøge museer og kunstgallerier, men også til at blive respektfuldt repræsenteret på galleriernes vægge og inddraget i beslutningerne om, hvad der skal udstilles. Artiklen analyserer den kritik, som de tre hvide kuratorer bag udstillingen Our Lady (2016) blev mødt med fra en gruppe sydafrikanske samtidskunstnere og medlemmer af the Sex Workers Education and Advocacy Taskforce. Kritikken anfægtede kuratorernes legitimitet til at repræsentere Sydafrikas mangfoldighed af stemmer, protesterede imod behandlingen af ofre for kønsspecifik vold og kritiserede nationalgalleriets fortsatte ekskludering af subordinerede dele af befolkningen. Baseret på antropologisk feltarbejde foretaget på og omkring museet i perioden 2016-18 præsenterer artiklen de forskellige holdninger, der kom til udtryk i den offentlige debat, der omgav udstillingen, og viser, at museumsrummet fortsat styrker „følelsen af at høre til for nogle og følelsen af eksklusion for andre“ (Bourdieu et al. 1991:112): Kunstgalleriet er stadig et sted, hvor hvide, veluddannede stemmer lettest kommer til orde. Men protesterne mod nationalgalleriet i Cape Town var ikke desto mindre med til at udfordre og skabe debat i en grad, der fik institutionen til at gentænke sine formidlingspraksisser og inkorporere en mere mangfoldig skare af stemmer.
AB - Denne artikel viser, hvordan udstillingen af kunst på nationalgalleriet i Sydafrika blev diskuteret og redefineret på baggrund af krav om ligeværdig adgang: ikke alene til at besøge museer og kunstgallerier, men også til at blive respektfuldt repræsenteret på galleriernes vægge og inddraget i beslutningerne om, hvad der skal udstilles. Artiklen analyserer den kritik, som de tre hvide kuratorer bag udstillingen Our Lady (2016) blev mødt med fra en gruppe sydafrikanske samtidskunstnere og medlemmer af the Sex Workers Education and Advocacy Taskforce. Kritikken anfægtede kuratorernes legitimitet til at repræsentere Sydafrikas mangfoldighed af stemmer, protesterede imod behandlingen af ofre for kønsspecifik vold og kritiserede nationalgalleriets fortsatte ekskludering af subordinerede dele af befolkningen. Baseret på antropologisk feltarbejde foretaget på og omkring museet i perioden 2016-18 præsenterer artiklen de forskellige holdninger, der kom til udtryk i den offentlige debat, der omgav udstillingen, og viser, at museumsrummet fortsat styrker „følelsen af at høre til for nogle og følelsen af eksklusion for andre“ (Bourdieu et al. 1991:112): Kunstgalleriet er stadig et sted, hvor hvide, veluddannede stemmer lettest kommer til orde. Men protesterne mod nationalgalleriet i Cape Town var ikke desto mindre med til at udfordre og skabe debat i en grad, der fik institutionen til at gentænke sine formidlingspraksisser og inkorporere en mere mangfoldig skare af stemmer.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - South Africa
KW - Art Galleries
KW - Curation
KW - Contemporary Art
KW - Public Protests
KW - Iziko SANG
U2 - 10.7146/ta.vi89.148005
DO - 10.7146/ta.vi89.148005
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 89
SP - 129
EP - 152
JO - Tidsskriftet Antropologi
JF - Tidsskriftet Antropologi
SN - 0906-3021
ER -
ID: 402100819