7. juni 2013

Landskabsarkitekt-studerende vandt konkurrence om byrumsmøbler

Konkurrence

Vinderne af byggefestivalen "Bevægelsesmøbler" er nu kåret. Landskabsarkitekt-studerende fra Københavns Universitet deltog i en byggefestival på Tåsinge Plads Østerbro, hvor de sammen med andre uddannelsesinstitutioner dystede om at skabe det bedste bevægelsesmøbel.

De studerende deltog i en byggefestival arrangeret af Skt. Kjelds Kvarter sammen med studerende fra andre uddannelsesinstitutioner. De fik udleveret materialer og havde en uge til at bygge deres møbel i 1:1. Temaet var bevægelsesmøbler.

Vinderne, der i sidste ende kunne indtage toppen af sejrsskamlen var en gruppe studerende fra Landskabsarkitektur og Bydesign ved Københavns Universitet med vindermøblet Urb-Surf, den stilistiske bølgebænk.
De landskabsarkitekt-studerendes indsats er en del af kurset Transformation, Midlertidighed og Samtidskunst som lektor Bettina Lamm står for.

Byggefestivallen foregik i kvarteret omkring Skt. Kjelds Plads på Østerbro, som er under udvikling som en del af en større områdefornyelse. Det skal forvandle bydelen til Københavns første klimakvarter. Byrummet mangler liv, aktivitet og invitation til bevægelse og mødesteder i hverdagen.
Byggefestivalen den 13. -17. maj var et led i planen om at skabe mere liv omkring Skt. Kjelds Plads.

Bettina Lamm, Sektion for Landskabsarkitektur og Planlægning, Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, Københavns Universitet udtaler:
"På kurset arbejder de studerende med byudvikling i skalaforholdet 1:1. De studerende bliver dermed en del af en reel udviklingsproces. De oplever, hvordan kvarterprojekter kan udvikles lokalt. Samtidig får de kompetencer ved at skulle realisere de projekter, de har tegnet. Det giver en god forståelse af skala, materialer og konstruktion.”

Kurset Transformation, Midlertidighed og Samtidskunst udbydes til studerende på landskabsarkitektur og bydesign . Kurset udvikler projekter i tæt samarbejde med eksterne aktører i konkrete miljøer.

Formgivningskonkurrencen

Festivalen strakte sig over fem dage, og en fredag eftermiddag var et kyndigt dommerpanel klar til at kåre de tre bedste byrumsmøbler. Juryen bestod af møbeldesigner Tine Mouritsen, arkitekt Sia Kirknæs, fysioterapeut Peter Willén, designer Mads Due og projektansvarlig for 'Byg det op' Ricky Raaholt fra Dansk Arkitektur Center.
Dommerne kiggede dels efter møblernes æstetiske udtryk og den håndværksmæssige kvalitet og dels møblernes multifunktionalitet i forhold til at skabe fællesskab og bevægelse.
Vindermøblet, der indbyder til både klatring og solbadning, er skabt af: Marie Vang Nielsen, Emma Lorenzen, Claes Pedersen, Ellen Oll og Jesper Hesselholt, alle fra Landskabsarkitektur og Bydesign ved Københavns Universitet.

Vindermøblet vakte stor glæde hos alle med dets runde, bløde og bølgede former.

Vindermøblet vakte stor glæde hos alle med dets runde, bløde og bølgede former. Møblet vil blive produceret i høj kvalitet med henblik på permanent brug i byrummet. Skt. Kjelds kvarter får således et innovativt møbel, der forbedrer mulighederne for samvær og bevægelse i hverdagslivet. De resterende ni midlertidige byrumsmøbler kan afprøves over sommeren i Skt. Kjelds kvarteret på Østerbro i København. Fotograf: Christian Bøcker Sørensen

Kommunikationskonsulent Bibi Plum
blep@life.ku.dk