9. maj 2014

Geograf fra Institut for Geovidenskab og Naturressourcer vinder Ph.d. Cup.

Forskningsformidling

Tre unge forskere fra Københavns Universitet er blandt de otte vindere af Informations Ph.d. Cup 2014. Vinderne kommer fra tre forskellige fakulteter og kåres ved et stort show i DR’s Koncertsal den 25. maj.

Logo for Informations Ph.d. Cup.Nye kritiske perspektiver på resultatmålinger i den offentlige sektor. En udfordring af de etablerede teorier om landbrug i udviklingslande. En påvisning af vigtige ligheder mellem årsagerne til og udviklingen af knoglebetændelse hos mennesker og grise.

På baggrund af disse forskningsresultater er tre unge, talentfulde forskere fra Københavns Universitet udråbt til vindere af Informations Ph.d. Cup 2014. Prisen modtages for den bedste formidling af en afsluttet ph.d.-afhandling.

Tre vindere fra tre fakulteter

De tre vindere fra Københavns Universitet, Asmus Leth Olsen, Louise Kruse Jensen og Laura Vang Rasmussen kommer fra henholdsvis det Samfundsvidenskabelige Fakultet, det Sundhedsvidenskabelige Fakultet og det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet. De har hver især skrevet en kort formidlingstekst om resultaterne af deres afhandling.

Læs deres vindende formidlingstekster via linksene til højre.

Vinderne fejres og dyster i DR’s Koncerthus

Vinderne fejres med et stort kåringsshow i DR’s Koncertsal søndag den 25. maj med op til 500 tilskuere. Her vil de otte vindere også konkurrere på deres formidlingsevne om at blive LIVE-vinder af Ph.d. Cup 2014.

Uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen deltager, og aftenens vært bliver forsker og radiovært Peter Lund Madsen. Kåringen sendes på DR2 den 9. juni 2014.

Om Ph.d. Cup

Ph.d. Cup er et samarbejde mellem Information, Danske Universiteter, DR og Lundbeckfonden og den første Ph.d. Cup blev afholdt i 2012. Cuppen præmierer de bedst formidlede af de omkring 2.000 årligt indleverede ph.d.-afhandlinger på danske universiteter.

I 2014 er i alt 34 formidlingstekster blevet indstillet til prisen, og en dommerkomité bestående af modtagere af Forskningskommunikationsprisen har valgt vinderne af konkurrencen ”på grund af deres evne til at formidle viden og perspektivere betydningen af denne viden for samfundet”.

Læs mere om Ph.d. Cup på http://phdcup.dk/.

Kommunikationsmedarbejder Rasmus Damkjær
Forskning og Innovation