26. juni 2014

Geologer fra KU bag optagelsen af Stevns Klint på verdensarvslisten

Stevns Klint

Begejstringen var stor på Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning (IGN) mandag den 23. juni, da det blev officielt, at Stevns Klint nu er på UNESCOs verdensarvsliste. På instituttet står særligt professor emeritus i Geologi Finn Surlyk bag ansøgningsprocessen, som har taget flere år.

Stevns Klint. Foto: Torben Åndahl

Det flotte resultat er opnået i tæt samarbejde mellem IGN, Østsjællands Museum og Stevns Kommune. Finn Surlyk har haft en central rolle i kraft af sin særlige ekspertise omkring Stevns Klints geologiske sammensætning. Han har sammen med Tove Damholt fra Østsjællands Museum skrevet ansøgningen til UNESCO. I ansøgningen argumenterer forfatterne for klintens unikke karakter. Stevns Klint er det sted på jorden, hvor man tydeligst ser dét lag fiskeler, der markerer udryddelsen af bl.a. dinosaurerne, da planeten blev ramt af en meteor for 66 millioner år siden på overgangen fra Kridt til Tertiær tid.

Stevns Klint spiller dermed en helt særlig rolle i forhold til at dokumentere et afgørende øjeblik i Jordens udvikling. Det var også her, at teorien om masseudryddelsen på grund af meteornedslag blev testet for første gang for 35 år siden. Man kunne se, at der var tale om materiale, der kom fra rummet, fordi man fandt, at forholdet mellem metallet iridium og andre grundstoffer netop var, som det kun kendes fra en bestemt type meteorer ude i rummet. I forbindelse med ansøgningen til UNESCO har Postdoc Anne Mehlin Sørensen fra IGN udført et sammenlignende studium af Stevns Klint med lokaliteter andre steder på Jorden med jævnaldrende lag. Resultatet var, at Stevns Klint kom ind på en klar førsteplads, når alle faktorer blev taget i betragtning.

Finn SurlykOm placeringen af Stevns Klint på UNESCOs verdensarvsliste udtaler Finn Surlyk: ”Det er fantastisk, at klinten er kommet med på listen. Det betyder et kæmpe løft både nationalt, lokalt og forskningsmæssigt. Nationalt, fordi lille Danmark nu er kommet på verdenskortet på niveau med steder som Grand Canyon. Lokalt, da det vil medføre en stigning i antal turister, der besøger området, og flere besøgende til Østsjællands Museum. Og ikke mindst forskningsmæssigt, da der vil være større opmærksomhed på området i samfundet, og herunder hos potentielle fonde. Dermed bliver der nu åbnet op for mange nye muligheder!”

Du kan se et videoindslag om optagelsen af Stevns Klint på UNESCOs verdensarvsliste med blandt andre Finn Surlyk på TV2 Østs hjemmeside (nederst på siden).

Skrevet af kommunikationsmedarbejder Marianne Hedegaard Forti, mfh@ign.ku.dk