6. februar 2014

Ny uddannelse i Nødebo skal udvikle kultur- og naturturismen

Ny uddannelse

Museer og naturområder i Danmark mangler folk, der kan skabe kvalitetsoplevelser for turister om vores kultur og natur. Til sommer starter uddannelsen som Natur- og kulturformidler, hvor de studerende bliver eksperter i at udvikle og formidle nye kultur- og naturoplevelser.

Kultur- og naturturismeNattevandring i Zoologisk Have. Folkesang i Sagnlandet Lejre. Fossiljagt på Møns Klint. Det er eksempler på, hvordan museer og naturparker kan nytænke natur- og kulturoplevelser, så de appellerer endnu mere til moderne turisters krav.

Til sommer slår Skovskolen i Nødebo dørene op for 40 studerende på den nye Natur- og kulturformidleruddannelse. På den 3-årige uddannelse skal de studerende både lære om dansk natur og kultur og dygtiggøre sig i at udvikle interessante natur- og kulturoplevelser til oplevelsesindustrien.

Stor efterspørgsel for natur- og kulturformidlere
Traditionelt har det været historikere og biologer, der udvikler og formidler aktiviteterne på museer og i naturområder i Danmark. Ifølge Lars Holten, der er direktør i Sagnlandet Lejre, er der imidlertid et stort behov for at nytænke tilbuddene til de turister, der ønsker at opleve Danmarks natur og kultur, og her er de kompetencer, som de studerende lærer på Natur- og kulturformidleruddannelsen helt centrale:

”Dansk turisme er i krise i disse år. Mange turister stiller sig ikke længere tilfredse med en gåtur ved Vesterhavet og en tur på et museum, hvor de selv skal opfinde underholdningen,” udtaler Lars Holten, og fortsætter:

”Kulturturister vil have noget der er eksklusivt og originalt, så hvis vi skal gøre Danmark interessant for turister, har vi brug for nogen, der har så stor indsigt i turisternes behov, at de kan finde nicher i markedet og udvikle oplevelser for forskellige typer af turister. Natur- og kulturformidlere tror jeg netop kan møde både danske og udenlandske turister i øjenhøjde, fordi de kan kombinere den faglige indsigt med en markedsforståelse og en kreativ tilgang til formidlingen.”

Løser konkrete opgaver under uddannelsen
Uddannelsen som natur- og kulturformidler har med succes været udbudt i Hjørring i de sidste fire år, men til sommer bliver det for første gang muligt at tage uddannelsen på Sjælland. 38-årige Nanna Balslev læser på sidste år af uddannelsen i Hjørring. Hun var i et halvt års praktik i Sagnlandet Lejre, hvor hun var med til at udvikle konceptet med koncerter med danske folkemusikere, som har været en stor succes.

Nanna Balslev fortæller begejstret om en uddannelse, hvor man både kan nørde med sin interesse for natur eller kultur og bruge sin kreativitet og formidlingsevner til at udvikle oplevelsesindustrien:

”Det bedste ved uddannelsen er, at vi hvert semester skal løse en konkret opgave for fx et museum.  Da vi skrev semesteropgave for Moesgaard Museum, lærte vi om arkæologi og middelalderen, og samtidig udviklede vi nye ideer til, hvordan museet kan udvide deres aktiviteter om vinteren. På den måde er vi allerede under uddannelsen med i hele processen fra ide til planlægning og konkret formidling,” fortæller Nanna Balslev.

’Mest for de kreative og udadvendte’
Nanna Balslev fik øjnene op for Natur- og kulturformidleruddannelsen efter en snak med en karriere-coach og en simpel Google-søgning:

”Jeg er oprindeligt uddannet lærer, men jeg fandt ud af, at natur, kultur og formidling er mine klare hovedinteresser. Da jeg en dag satte mig ned og googlede de tre ord, blev jeg meget overrasket over, at der faktisk fandtes en uddannelse, der forener lige de tre emner, jeg brænder for. Jeg søgte ind med det samme, og det valg har jeg ikke fortrudt”, fortæller Nanna Balslev, og fortsætter:

”Uddannelsen kræver, at man er kreativ og udadvendt, for alt hvad vi laver, skal ende ud i sjovere oplevelser. Men samtidig får vi virkelig lov til at gå i dybden med lige netop de emner, der interesserer os.”

Natur- og kulturformidleruddannelsen adskiller sig fra fx naturvejlederuddannelsen ved at have mere fokus på turisme og oplevelsesprodukter på pædagogik og den direkte personlige formidling. De studerende bliver derfor undervist i både natur og kultur og i en række redskabsfag som sprog, innovation, markedsføring og eventplanlægning.

Skovskolen i Nødebo
Natur- og kulturvejlederuddannelsen udbydes af Professionshøjskolen Metropol, men foregår på Skovskolen i Nødebo, der hører under Københavns Universitet. På Skovskolen kan de studerende nyde godt af skolens faciliteter på naturområdet. Videncenter for friluftsliv og Naturformidling på Skovskolen har mange års erfaring med uddannelse af naturvejledere og friluftsvejledere og nye studerende træder derfor ind i et miljø, hvor formidling og oplevelser sættes i centrum. Samtidig har Skovskolen en række samarbejdspartnere i nærområdet, der vil blive brugt i de studerendes projekter og praktikperiode.

Fakta om Natur- og kulturformidleruddannelsen

Uddannelsen som Natur- og Kulturformidler er et fuldtidsstudie over tre år, hvor de studerende lærer at skabe og markedsføre natur- og kulturoplevelser. Ud af de tre år skal man et halvt år i praktik. De studerende bliver kvalificeret til

• at varetage formidlingsopgaver i oplevelseserhverv inden for natur- og kulturformidling
  • at tilrettelægge og markedsføre formidlingsprogrammer og -koncepter
  • at planlægge, udvikle og implementere nye tiltag inden for oplevelsesøkonomi

Uddannelsen har et lokalt, nationalt og internationalt sigte og retter sig mod offentlige og private virksomheder og andre organisationer, der beskæftiger sig med oplevelsesformidling, herunder turisme.

Ansøgning

Uddannelsen starter op 1. september 2014. Der er ansøgningsfrist for kvote 2-ansøgere 15. marts, og for kvote 1-ansøgere 5. juli. Uddannelsen udbydes af Professionshøjskolen Metropol.

Læs mere om Natur- og kulturformidleruddannelsen

Skrevet af kommunikationsmedarbejder Anette Ketler.