22. april 2015

International konference om QGIS på Skovskolen

QGIS

For første gang samles både brugere, undervisere og udviklere på en stor, international konference om det gratis GIS-system, QGIS. Konferencen foregår 18. – 22. maj på Skovskolen i Nødebo.

QGIS Conference 2015

Brugen og udviklingen af GIS – Geografiske Informations Systemer – er eksploderet de senere år. Det samme er mængden af de forskellige typer af software.

Én skiller sig dog ud, særligt blandt de gratis systemer, nemlig QGIS.

QGIS er i dag det mest udbredte af de gratis, såkaldte Open Source systemer. Det er udviklet og drevet af frivillige brugere og bliver i dag anvendt som både analyseredskab og planlægningsværktøj af små som store virksomheder, kommuner og organisationer – også i Danmark.

Ud over at være gratis er fordelen ved systemet, at det fungerer både på PC, Mac og Linux.

Skal møde hinanden

QGIS netværket har traditionelt haft et par årlige møder for udviklere. Skovskolen, Københavns Universitet, er stolte over at indbyde til en konference, som både er for brugere, undervisere og udviklere.

”For at QGIS kan opnå sit fulde potentiale er det vigtigt, at brugere og udviklere får et tættere samarbejde, møder hinanden og udveksler erfaringer,” siger konferenceansvarlig, lektor Lene Fischer. Hun har foreløbig modtaget tilmeldinger fra 19 forskellige lande, her i blandt en af hovedtalerne, Jeff McKenna, Præsident for OSGeo (The Open Source Geospatial Foundation).

QGIS standard på Skovskolen

Det er langt fra tilfældigt, at konferencen holdes på Skovskolen. Her bliver elever og studerende, fra Skov- og Naturteknikere til Skov- og Landskabsingeniører og Have- og Parkingeniører, undervist i QGIS. ”Vi bruger QGIS som værktøj i stort set alle fag og gennem hele de studerendes uddannelse,” siger Lene Fischer. ”I forhold til den grønne sektor kan vi se, at det er vejen frem. Når vores elever og studerende skal ud i job, kan de med det samme bruge deres færdigheder. Deres nye arbejdsplads behøver ikke investere i dyr software for at få glæde af dem.”

Økonomisk opbakning fra erhvervet til konferencen

En række virksomheder kan se fremtiden i QGIS og har valgt at støtte udviklingen af programmet og konferencen med sponsorater. Skovskolen har blandt andet fået støtte fra LIFA Landinspektører, Miljø- og ingeniørfirmaet DGE og rådgivervirksomhederne GISGroup og Septima; alle firmaer, som  anvender OpenSource som en del af deres forretningsmodel.

Fakta om konferencen

Der er få ledige pladser tilbage på konferencen QGIS 2015 NØDEBO, som finder sted 18. – 22. maj på Skovskolen, Nødebovej 77A, 3480 Fredensborg.

Se program, deltagerliste, tilmelding osv.

Kontakt: Lene Fischer, Lektor, email: lfi@ign.ku.dk, mobil: 40 11 50 84