2. september 2015

Nordiske mesterskaber i motorsav og øksekast

Lumberjacks

Skovskolen i Nordsjælland er vært for de nordiske mesterskaber i skovhuggersport 12. og 13. september. Det bliver en dyst på både præcision og muskelkraft, når deltagerne skal save med rund-, bue- og motorsave og kaste med økser.

Skovhuggersport

Skovarbejdere lever til daglig et arbejdsliv langt fra offentligheden. Så meget desto større årsag til at larme igennem, når deltagere fra Danmark, Sverige og Finland anden weekend i september dyster i den muskelkrævende og underholdende skovhuggersport.

Luften bliver tyk af træspåner, når både de motoriserede og traditionelle save kommer i brug. Disciplinerne lyder på blandt andet langsav, buesav, øksekast og hotsaw – en tunet motorsav. Og herrerne har ikke patent på muskelkraften; der er også kvinder med i konkurrencen.

En etableret sport

Skovhuggersport stammer fra Canada, hvor man i 1960’erne etablerede The Canadian Logger Sports Association. Foreningen blev etableret for at få fælles regler og rammer for en sport, der siden slutningen af 1800-tallet med såkaldte logging camps havde budt skovarbejdere til konkurrence. I dag har de fleste canadiske sommerfester med respekt for sig selv konkurrencer i skovhuggersport.

De indledende runder begynder lørdag d. 12. september kl. 10.00 og mesterskaberne slutter med et stort finaleshow søndag eftermiddag. Søndag holder Skovskolen i øvrigt også den årlige Naturens Dag, så der er garanti for underholdning for hele familien.

Kontakt: Koordinator Anne Nysted, anyc@ign.ku.dk, 22170500