8. september 2015

Nyt atlas kan styrke træplantningen i Afrika

DET RIGTIGE TRÆ

Et nyt vegetationsatlas for Afrika gør det nemmere at vælge de rigtige træarter til landbrug og naturpleje. Kortet er udarbejdet af Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning på Københavns Universitet sammen med World Agroforestry Centre m.fl. Det er både tilgængeligt via internettet og i en offline mobiludgave, der kan bruges ude i landskabet.

Kortudsnit - langs grænsen til Congo

Et udsnit af vegetationmap4africa langs grænsen mellem Uganda og DR Congo. Kortet giver et detaljeret billede af den potentielle biologiske variation i landskaberne. Hvad gemmer der sig mon i Congo? En udvidelse af kortet ville kunne vise det. Klik på kortet for at se et større billede.

Landskabsforvaltere på farten i Afrika kan nu vælge træarter ude i felten og samtidig få en dybere forståelse af landskabet – takket være en ny version af vegetationmap4africa. Kortet viser udbredelsen af de oprindelige vegetationstyper og gør det lettere at finde frem til træer, der passer til stedet. Vegetationsatlasset er udviklet af Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning (IGN) i samarbejde med World Agroforestry Centre (ICRAF) og en række andre partnere. Det lanceres i denne uge på XIV World Forestry Congress i Sydafrika.

Vælg træart

Vegetationskortet dækker pt. otte lande i det østlige og sydlige Afrika. Hver vegetationstype ledsages af en detaljeret beskrivelse. Funktionen Vælg dine træarter er integreret i kortet, så man kan finde de træer, der har de ønskede egenskaber, f.eks. produktion af frugt, foder, tømmer, skygge eller beskyttelse mod erosion. Hver art er desuden knyttet sammen med en række databaser andre steder, der kan give endnu flere oplysninger.

Med og uden internet

Helt nyt er det, at vegetationmap4africa nu også findes som en applikation til mobilen, udviklet af bl.a. ph.d.-studerende Paulo van Breugel fra IGN. Derfor kan kortet tages med ud i felten, selv hvor der ikke er adgang til internettet. Ifølge Roeland Kindt, seniorøkolog ved ICRAF, vil det gøre kortet endnu mere brugbart. ”Det er fantastisk at kunne gøre så detaljeret botanisk viden tilgængelig på flere platforme – som et redskab til f.eks. at vælge produktive træer til småbønder og sunde træer til at genplante ødelagte skove. Kortet henvender sig til landskabsforvaltere, forstfolk og studerende, men kan også bruges af almindelige mennesker, der blot vil vide noget om det landskab, de befinder sig i.” Desuden giver vegetationskortet mulighed for at identificere lokale variationer inden for de enkelte træarter. ”Den viden kan vi bruge til at anbefale, hvilke specifikke frøkilder der passer bedst i et bestemt område,” siger Jens-Peter Barnekow Lillesø, seniorforsker på IGN og en af idémændene bag kortet.

Også nyttigt i klimatilpasningen

Videre frem er det ambitionen at udvide vegetationmap4africa til endnu større dele af Afrika og fremme brugen, ”Målet er både at sikre bedre tilpasning til klimaforandringer, at beskytte den oprindelige vegetation og at skabe et bedre økonomisk udbytte for den lokale jordbrugsproduktion,” fortæller Lars Graudal, forskningsleder på ICRAF og seniorrådgiver på IGN.

Resultat af langt samarbejde

Kortet og den nye mobiludgave er et resultat af årtiers samarbejde mellem en række institutioner og enkeltpersoner i Østafrika og Europa. Projektet er indtil nu støttet af private donorer, bl.a. The Rockefeller Foundation, og forskningsmidler fra bl.a. Danida.

Få mere at vide

Jens-Peter Barnekow Lillesø, seniorforsker på IGN, jpbl@ign.ku.dk, tlf. + 45 35 33 16 57, mobil +45 21 77 37 57
Lars Graudal, forskningsleder på ICRAF/seniorrådgiver på IGN, lgr@ign.ku.dk, mobil +45 30 66 35 20