21. december 2016

Kronprins Frederik uddelte Galathea Medaljer på Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning

GALATHEA 3

Kronprins Frederik og Dronning Margrethe deltog på 10-års jubilæumskonferencen for Galathea 3 ekspeditionen. Konferencen foregik på Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning den 14. december 2016.

Kronprins Frederik er præsident for det Kongelige Danske Geografiske Selskab. Her møder han studerende fra Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning ved 10-års jubilæumskonferencen for Galathea 3 ekspeditionen. Foto: Kent Pørksen

Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning lagde hus til da det Kongelige Danske Geografiske Selskab afholdt 10-års jubilæumskonference for Galathea 3 ekspeditionen d. 14. december 2016. Langt hovedparten af resultaterne er bearbejdet og publiceret, så derfor var det muligt at give de mange deltagere et godt overblik over, hvilke forskningsmæssige resultater ekspeditionen har skabt både til lands og til vands.

Professor Ole Mertz modtager Galathea Medaljen

Foto: Kent Pørksen

Kronprins Frederik, der er præsident for det Kongelige Danske Geografiske Selskab, overrakte Galathea Medaljen til professor Ole Mertz fra Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning og til Katherine Richardson og Minik Rosing fra Statens Naturhistoriske Museum.

Medaljen er i sølv og indstiftet i 1916 og den gives for "Geografiske Undersøgelser og Forskning, fortrinsvis udenfor Polarlandene".

3 skibe 3 århundreder

Galathea ekspeditionerne omfatter tre danske videnskabelige ekspeditioner i 1845-47, 1950-52 og senest i 2006-07. Galathea3 blev gennemført i et samarbejde mellem Det Danske Søværn, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling og Dansk Ekspeditionsfond med støtte fra en lang række private fonde.