12. december 2017

Forsker hædres for sine banebrydende studier af Skrydstrupkvinden fra bronzealderen

Isotoper

I samarbejde med forskerkollegaer på Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, har professor Karin Margarita Frei fra Nationalmuseet analyseret hår, negle og tekstiler fra den 3.000 år gamle Skrydstrupkvinde.

Karin Margarita Frei modtog, ved en ceremoni i Shanghai den 8. december 2017, den eftertragtede arkæologipris ”The World’s Archaeological Research Awards” for sin forskning.

Professor Karin Margarita Frei og hendes forskerkollegaer har ved hjælp af analyser af strontiumisotoper kortlagt Skrydstruppigens sidste rejse og bevist at hun ikke stammer fra Danmark. Det har man ellers ment, siden hun blev fundet i 1935.

Strontium er et sporgrundstof, der findes i naturen, og jorden har forskellige stontiumisotop-signaturer i forskellige egne af verden afhængig af geologien. Vi optager strontium gennem vores mad og det vi drikker, og det sætter sig i vores tænder, knogler og hår. Derfor kan strontiumisotoper fortælle forskerne, hvor mennesker har opholdt sig, og hvor længe de har været der.

Læs hele pressemeddelelsen