7. maj 2018

Blå natur, urørt skov og udsatte grupper - mød Københavns Universitet på Naturmødet

NATURMØDE I HIRTSHALS

Bør Naturbeskyttelsesloven moderniseres? Hvordan kan træ anvendes som miljø- og klimavenligt materiale? Hvilken betydning har Naturen for vores psykiske sundhed? Dette er blot nogle af de spørgsmål, som du kan få besvaret på Naturmødet i Hirtshals den 24.-26. maj.

Green Square

Green Square sidste år. Her ses Niels Blok fra Skovskolen på IGN fortælle om krigsveteraner og hvordan naturen kan hjælpe dem. Foto: IGN.

I dialog med professionelle, beslutningstagere og borgere

Vi har sammensat et spændende program med debatter, foredrag og aktiviteter, der formidler vores forskning i- og med naturen.

Verden står overfor nogle store udfordringer, ikke mindst på naturområdet, f.eks. tab af natur og biodiversitet, klimaforandringer og rent drikkevand, siger institutleder Claus Beier. Han fortsætter:

"Løsning på disse udfordringer kræver både forskning og uddannelse af dygtige mennesker. Men det kræver også et samspil mellem universiteterne og samfundet, og med de mennesker og institutioner, der arbejder med de daglige løsninger".

"Naturmødet i Hirtshals samler alle med interesser for og opgaver i forhold til naturområdet og samspillet mellem natur og mennesker. Det er derfor en fantastisk platform for IGN og forskerne til at vise, hvad vi kan og arbejder med og komme i dialog med borgere såvel som professionelle og beslutningstagere
”.

Kom forbi til bål og en kop kaffe på Green Square

Igen i år glæder vi os til at deltage på Naturmødet, siger Mette Aaskov Knudsen, der er tovholder for arrangementet på Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning. Hun fortsætter:

"Vores stand hedder Green Square og her kan du møde engagerede studerende og forskere, lytte til oplæg om de projekter, vi arbejder med, samt få en kop bålkaffe og en snak. Vi er også at finde blandt debattørerne på Naturmødets forskellige scener, og vi håber på spændende debatter og god dialog med Naturmødets gæster”.

Her et lille udvalg af aktiviteter på Green Square:

• Torsdag eftermiddag kan du komme forbi Green Square og høre om den nyeste forskning inden for Naturpleje.
  • Fredag står Center for Børn og Natur for aktiviteter rettet mod familier og skoleklasser.
  • Lørdag kan du høre om IGN’s friluftsvejlederuddannelse og prøve kræfter med forskellige orienterings- og bushcraft-aktiviteter.

Under hele Naturmødet arrangerer Center for Børn og Natur forskellige arrangementer på Green Square.

Mød os til debat på Naturmødets forskellige scener

Du kan også møde vores forskere til debatter på de forskellige scener på Naturmødets område. Her kan du bl.a. høre om:

• Trænger naturbeskyttelsesloven til modernisering? (Learn scenen torsdag)
  • Den Blå natur – hvad giver den os (Life scenen fredag)
  • Naturens betydning for vores psykiske sundhed (Learn scenen lørdag)

Du kan også høre om nationalparker og økoturisme, naturhensyn i planlægning, klimatilpasset skovbrug og urørt skov.

I 2017 kom mange forbi Green Square for at høre om vores forskning i udeskole. Her ses Niels Ejbye-Ernst og Erik Mygind fortælle om deres arbejde. Foto: IGN

Om naturmødet

Naturmødet er et årligt politisk, folkeligt og fagligt arrangement om naturen i Danmark. Formålet er at samle alle interessegrupper og enkeltpersoner med interesse for natur på tværs af faggrupper og natursyn. Det sker gennem uformelle samtaler, taler, møder og events i og omkring naturen. Naturmødet sigter efter at fejre, forandre og forstærke danskernes forhold til og udnyttelse af naturen.

Se oversigtskort. Green Square er nr. 26

Se programmet for naturmødet