22. august 2008

Dansk professor valgt som formand for verdens bygeografer

Den 63-årige Christian Wichmann Matthiessen, professor i geografi ved Institut for Geografi og Geologi, Københavns Universitet er på den Internationale Geografiske Unions 31. kongres blevet valgt til formand for bygeografiens globale videnskabelige organisation.

Professor Christian Wichmann Matthiessen blev i 1986 professor med speciale indenfor bygeografi, regional udvikling og planlægning. Han har især forsket i drivkræfterne bag byernes vækst og arbejdet med emner som udvikling af globale netværk af byer og storbykonkurrence. Christian Wichmann Matthiessen har medvirket i en række internationale forskningsprojekter og deltaget i kommissionsarbejde – sidst i Regeringens Infrastrukturkommission. Professoren er også formand for den danske nationalkomite for geografi og dansk delegat ved Den Internationale Geografisk Union.

Den Internationale Geografiske Union har sit mandat i UNESCO og tæller 90 medlemslande. Unionen har til formål at danne en global referenceramme for faget geografi og styrke det internationale samarbejde mellem universitetsinstitutter over hele verden. Unionens bygeografiske kommission, som altså nu har fået en dansker som formand, har til opgave at styrke det faglige grundlag for bygeografien.

Yderligere oplysninger:

Professor Christian Wichmann Matthiessen