17. april 2009

Lokal økonomi - analyse og politik - første doktorgrad til CRT-Bornholm

Lokal økonomi – analyse og politik – første doktorgrad til CRT-Bornholm

Forsvar af doktordisputats

Seniorforsker Bjarne Madsen ved Center for Regional- og Turismeforskning (CRT) på Bornholm forsvarer sin doktordisputats om lokal økonomi og politik den 24. april på Københavns Universitet. Det er første gang centeret på Bornholm opnår den eftertragtede doktorgrad.

Afhandlingen handler om, hvordan lokal økonomisk udvikling kan måles, og om hvordan man kan få de rigtige tal for temperaturen på den lokale økonomi. I afhandlingen bruges en model hvor man for eksempel helt aktuelt kan beregne hvordan finanskrisen slår igennem på Bornholm. Der kan regnes på, hvordan udviklingen i erhverv og beskæftigelse på øen bliver forandret, hvis turismen går frem eller tilbage eller hvis der bliver nedlagt arbejdspladser. Turisterne betyder ikke kun noget for turisterhvervet, men også for en række andre virksomheder på øsen. Turisternes penge holder liv i de små bysamfund.

Seniorforsker Bjarne Madsen og hans kollegaer ved Center for Regional- og Turismeforskning har i de seneste år brugt mange timer samt anvendt store økonomiske ressourcer på at opnå en stærk position inden for forskningsfelt. Der er opbygget data og regnskaber for udviklingen i erhverv og beskæftigelse for alle landets kommuner, ligesom der er regnet på modellerne for at kunne se ind i fremtiden. Hvordan klarer erhvervene sig og hvordan udvikler beskæftigelse og arbejdsløshed sig – inden for det næste år samt inden for de næste 10-20 år.

Data og analysemodeller bliver nu stillet til rådighed for regioner og beskæftigelsesregioner i en abonnementsordning, hvor abonnenterne for rådighed over computere, som indeholder data og beregningsværktøjer. Disse computere står på Danmarks Statistik i København, da der er tale om meget detaljerede oplysninger om personer og virksomheder, og den slags data må ikke forlade Danmarks Statistik. Forskerne ved Center for Regional- og Turismeforskning hjælper brugerne med at se på tallene og tolke resultaterne af beregningerne og modelfremskrivningerne.

Seniorforsker Bjarne Madsens nye doktordisputats er et væsentligt bidrag til centerets vej mod at opbygge en platform, der går det muligt ikke alene at sælge analyser, men også at begå sig i nationale og internationale forskerkredse.

Tid og sted for disputatsforsvar:
Den 24. april kl. 13.00 i Anneksauditorium A, Studiestræde 6, Københavns Universitet.

Titel på disputats:
Regional Economic Development from a local Economic Perspective – A General Accounting and Modelling Approach

Officielle opponenter:
Professor Börje Johannsson
Professor Jan Oosterhaven

Arrangør:

Det Naturvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet

Eksemplar af disputatsen kan downloades fra CRT’s hjemmeside www.crt.dk

Yderligere oplysninger:
Seniorforsker Bjarne Madsen, CRT