14. august 2008

Måling af grundvandsindstrømningen i Holtum Å fra helikopter

Med samme teknik som længe har været brugt til at finde revner og sprækker i huse, vil Miljøcenter Ringkøbing nu måle temperaturen i vandløbene.

Metoden bruges for første gang i Danmark i et forsøgsprojekt mellem Termografi Service i Hadsund, Alectia A/S i Roskilde og Miljøcenter Ringkøbing.

I meget nær fremtid vil en helikopter flyve en ca. 30 km lang strækning fra Hampen sø til Brande. Ruten har også en afstikker over Ejstrupholm. Helikopteren flyver 75-150 meter over vandløbet, og hvert tredje sekund tages et billede med et kamera med en infrarød linse.

Formålet med at måle vandløbstemperaturen er at kortlægge hvor grundvandet strømmer til vandløbet. Grundvand har en temperatur på 8 – 10 grader året rundt, mens vandløbsvand har en temperatur på 0- 20 grader afhængig af årstiden og vandløbets størrelse. De steder hvor vandløbene får tilført grundvand vil koldt vandløbsvand blive opvarmet, og varmt vandløbsvand vil blive nedkølet. Med den infrarøde linse skal temperaturforskellene i Holtum Å-systemet kortlægges.

De bedste tidspunkter at udføre målingerne på er enten en kold vinter, hvor vandløbsvandet er meget afkølet, eller i en varm periode om sommeren, for på de tidspunkter er temperaturforskellen mellem grundvand og vandløbsvand størst. De sidste vintre har dog været for varme, så flyvningen er planlagt til midt i august.

Målingerne skal helst udføres på vandløb, hvor der ikke er for meget grøde. Er vandløbet dækket af vandplanter vil der vil ikke ske opblanding mellem det varmere overfladevand og koldere vand fra bunden. Ikast-Brande kommune, der står for grødeskæringen i en del af vandløbet, har derfor sikret, at grøden er skåret før strækningen flyves.

Det er første gang metoden anvendes under danske forhold, så det er derfor meget spændende, hvor effektiv den viser sig at være. Samtidig med at helikopteren er i luften, bliver der på anden vis indsamlet en række temperaturmålinger i vandløbet. Disse indsamlede målinger skal bruges til at kontrollere de målinger, der foretages fra luften.

Helikopter fra Airfoto Helicopters i Odense skal flyve over vandløbet, mens Allan Thygesen fra Termografi Service i Hadsund optager billederne.  Institut for Geografi og Geologi ved Københavns Universitet (Lektor Peter Engesgaard) og Miljøcenter Ringkøbing udfører målingerne i vandløbet. Alectia A/S og Miljøcenter Ringkøbing står for databehandlingen og tolkningen af resultaterne.

Flyvningen foregår på fredag d. 15. august, men det afhænger af vejret.

Yderligere oplysninger kan fås hos
Kontorchef Ellen Langfrits, Miljøcenter Ringkøbing 72 54 87 24 eller mobil 22 87 11 20 eller projekt ansvarlige Kirsten Harbo tlf. direkte: 72 54 87 39

Lektor Peter Engesgaard, Institut for Geografi og Geologi, pe@geo.ku.dk, 35 32 24 64

Spørgsmål og svar:
Hvorfor har vi valgt Holtum Å?
Flyvningen foregår over Holtum Å fordi en række forskningsinstitutioner i forvejen laver en del undersøgelser af vandløbet i forbindelse med HOBE projektet (www.hobecenter.dk). Det giver en række oplysninger der kan være med til at kvalitetstjekke den nye metode. Københavns Universitet måler bl.a. grundvandsindstrømningen ved manuelt at måle vandtemperaturen i vandløbsbunden. Det er en god metode, men også meget tidskrævende. Ved at måle temperaturen fra luften kan en lang strækning undersøges på meget kort tid.

Hvad er det for målinger der laves i vandløbet?
Der er blevet udsat en række instrumenter seks steder i Holtum Å-systemet. Disse instrumenter måler hvert kvarter vandtemperaturen i vandoverfladen og på vandløbsbunden. På et stykke af åen mellem Ikastvej i Ejstrupholm og Fasterholtvej sejles med en lille gummibåd med en temperaturmåler tilkoblet. Strækningen gennemsejles to gange så temperaturen både måles i overfladen og ved bunden. På et andet stykke måler studerende fra Københavns Universitet temperaturen i vandløbsbunden.

Hvilken dato udføres flyvningen på?
Målingerne skal gennemføres en dag, hvor det ikke regner, og helst også hvor der ikke er for meget direkte sol, da solens refleksion i vandløbet kan forstyrre optagelsen af billederne. Hvis det har regnet kraftig dagen før kan det også forstyrre målingerne. Det er derfor ikke muligt at give en dato for flyvningen flere uger i forvejen.