4. december 2008

Metangas-udslip fra tundraen i Grønland

Udstyret til metanopsamling i Zackenberg-dalen. Foto: Mikkel Peter Tamstorf/DMU

Behov for længere overvågning af miljøet i Grønland

Ekstraordinær miljø- og naturovervågning ved forskningsstation Zackenberg i Nordøstgrønland har igen vist sig at give forskerne ny viden og indsigt i klimamekanismer og klimaændringer og deres effekter i det højarktiske område.

Sidste år påviste forskere fra Danmarks Miljøundersøgelser (DMU), Aarhus Universitet, og Københavns Universitet (KU), på basis af ti års data for flere arter, at klimaændringerne har rykket foråret i det højarktiske område frem med flere uger.

Aktuelt har et internationalt forskerhold med deltagelse af DMU og Institut for Geografi og Geologi ved KU påvist, at den tiltagende frost i de sene efterårsmåneder presser enorme mængder af drivhusgassen metan ud af tundraen ved Zackenberg. Faktisk var udslippet af metan i september og oktober i 2007 tilsvarende det samlede metanudslip i løbet af sommermånederne.

Forskerholdet præsenterer i dag opdagelsen i det videnskabelige tidsskrift Nature. Indsamlingen af dataene om metanudslippet er sket uden for den traditionelle overvågningsæson ved Zackenberg og muliggjort af ekstra penge i forbindelse med Det Internationale Polarår.

Det er Danmarks Miljøundersøgelser og Københavns Universitet, der sammen står for miljø- og naturovervågningsprogrammerne ved Zackenberg og for lignende programmer ved Nuuk. Fra begge institutioner har man et stærkt ønske om at kunne udvide overvågningsæsonen ved Zackenberg.

Sæsonen starter officielt den 1. juni og slutter sidst i august, men meget tyder på, at det er før og efter den officielle overvågningssæson afgørende ny viden skal findes om miljø- og naturudviklingen i Højarktis.

"Det er nu endnu mere vigtigt, at vi får udvidet sæsonen," siger seniorrådgiver Mikkel P. Tamstorf, DMU. "Der sker meget i de såkaldte skuldersæsoner, hvor vi troede, at der næsten intet skete, fordi alt frøs ned. Ved at udvide sæsonen kan vi dels følge klimaændringerne og deres effekter lokalt ved Zackenberg, dels reagere på opdagelser fra andre lokaliteter i det arktiske område."

For Mikkel P. Tamstorf og hans KU-kollega, forskningsassistent Charlotte Sigsgaard, vil en overvågningssæson fra 1. maj til 1. november være ideel.

Det var Charlotte Sigsgaard, der sidste efterår tilbragte et par kolde måneder i felten ved Zackenberg med dagligt at tilse, passe og indsamle prøver fra udstyret til metanopsamling fra tundraen.

"I minus 20 grader kan overvågningen godt være besværlig, men i dette tilfælde var det fantastisk og selvfølgelig meget overraskende at følge, hvordan metanfrigivelsen fra tundraen pludselig steg voldsomt i forbindelse med, at frosten ved Zackenberg tog til. Det er helt klart for mig, at vi er nødt til være til stede også i det tidlige forår og i det sene efterår, hvis vi skal lære mere om, hvad der foregår i det højarktiske område," siger Charlotte Sigsgaard.

Overvågningsprogrammerne ved Zackenberg og ved Nuuk er finansieret af Klima- og Energistyrelsen.

Kontakt: Seniorrådgiver Mikkel Peter Tamstorf, tlf. 4191 5666, mpt@dmu.dk
Forskningsassistent Charlotte Sigsgaard, tlf. 3532 2518

Large tundra methane burst during onset of freezing. Mikhail Mastepanov, Charlotte Sigsgaard, Edward J. Dlugokencky, Sander Houweling, Lena Ström,
Mikkel P. Tamstorf & Torben R. Christensen. Nature.