24. juni 2008

Nyudnævnt kvindelig professor i geologi

Danmark har fået sin anden kvindelige professor i geologi. Det er den 67-årige dr. scient. Nanna Noe-Nygaard, som er blevet udnævnt til professor ved Institut for Geografi og Geologi, Københavns Universitet.  Hun er ligeledes for nylig blevet udnævnt som æresdoktor ved Lunds Universitet og æresmedlem af International Council of Archaeozoology.

Nanna Noe-Nygaards forskning favner bredt og omhandler grænsefladerne mellem geologi, palæobiologi og -klimatologi, arkæologi og osteologi med særlig fokus på Kvartærtiden. Feltarbejde i Afrika, Grønland og Danmark samt laboratoriearbejde er et vigtig omdrejningspunkt i Nanna Noe-Nygaards forskning, og alt i alt har dette resulteret i mere end 70 videnskabelige publikationer, herunder doktordisputatsen fra 1995.

Nanna Noe-Nygaard har altid prioriteret undervisningen højt, og hun er til stor inspiration for de studerende, når hun begejstret inddrager sin egen forskning i undervisningen. Hun har været vejleder for 50 specialestuderende og 12 ph.d. studerende.

Nanna Noe-Nygaard er uddannet i geologi fra Københavns Universitet i 1969 og har siden været tilknyttet Geologisk Institut (nu Institut for Geografi og Geologi).

Yderligere oplysninger:
Professor Nanna Noe-Nygaard