31. januar 2012

Nyt forskningsprojekt ledet af IGG vil gøre op med myter om urbanisering og fattigdom i Afrika

IGG forskeren Jytte Agergaard står i spidsen for et nyt projekt, som lige har fået midler af EU til at se på sammenhænge mellem land- og byudvikling, så beslutningstagere bedre kan planlægge fremtidig udvikling i områderne.

Over de næste år vil byer i Afrika syd for Sahara være dem i verden, der vil opleve den største vækst. Beslutningstagere i disse lande ser dog vækst af byområder som et problem der skaber mere fattigdom, og derfor forsøger mange at begrænse migrationen fra land- til byområder. Denne strategi bygger bl.a. på antagelser om at vækst i Afrika bygger på landbrugsproduktion; at dannelsen af slum områder i byerne kun afhænger af tilflytningen fra landområder, og ikke af den naturlige befolkningstilvækst i byerne; og at udvikling i byerne kan ses uafhængigt af større socio-økonomiske forandringer.

Under overskriften ”Africa Rural-City Connections” (RurbanAfrica) vil det nye projekt se grundigt på sammenhænge mellem forandringer i landområder, migration til byerne og byudviklingsprocesser. Der vil f.eks. sættes fokus på den vækst der sker i den uformelle sektor i byområderne, og på hvordan det at producere til markeder i byerne, pendling og midlertidig migration til byerne bruges strategisk af familier for at skabe indkomst. Samtidigt vil projektet analysere væksten og udviklingen i byerne, inklusive adgangen til services såsom vand, sanitet og uddannelse. Formålet er at kunne bidrage til en bedre forståelse af fattigdommen i Afrika syd for Sahara, som er en forudsætning for hensigtsmæssig planlægning i fremtiden.

Et særtræk ved RurbanAfrica projektet er, at forskerne fra starten af prioriterer at gå i dialog med eksisterende forsknings- og policy netværk på både lokalt, nationalt og regionalt niveau. Et hovedformål med projektet er nemlig at bidrage med viden som beslutningstagere kan anvende i deres arbejde for at planlægge og tage hensyn til befolkningers fremtidige behov i land- såvel som byområder.

Projektet løber over en periode på fire år fra 2012 til 2016 og involverer ni forskellige universiteter og forskningsinstitutioner fra bl.a. Holland, Frankrig, England, Rwanda, Tanzania, Cameroon og Ghana. Støtten kommer fra EU, som finansierer projektet med 2,7 mio Euro. Har du spørgsmål til RurbanAfrica, er du velkommen til at kontakte projektets leder, som er lektor på Institut for Geografi og Geologi, Jytte Agergaard.