22. januar 2009

Nyt forskningscenter om bæredygtig småskala minedrift

Et nyt dansk forskningscenter starter den 1. april 2009 og skal forske i forholdene for de millioner af fattige afrikanere, som lever helt eller delvist af minedrift. Professor Niels Fold og forsker Jesper Bosse Jønsson, begge Institut for Geografi og Geologi er med i det nye center.

Projektet vil etablere et center for tværvidenskabelig forsknings- og udredningsarbejde for bæredygtig småskala minedrift i udviklingslande - Centre for Sustainable Artisanal and Small-Scale Mining (SASSMin). Lavteknologisk småskala minedrift er udbredt i mange udviklingslande med rigelige mineralressourcer - især guld og smykkesten - og bidrager til livsgrundlaget for millioner af mennesker. Produktionsformen har store negative miljø-, sociale- og sundhedsmæssige konsekvenser. Men undersøgelser har vist, at sektoren også indeholder et betydeligt udviklingspotentiale. For at kunne udnytte dette potentiale på en bæredygtig måde - til gavn for de involverede og landet - er der behov for mere viden. Med udgangspunkt i erfaringer fra Ghana og Tanzania, er der formuleret en række aktiviteter, som skal belyse nogle af de muligheder der findes indenfor småskala minedrift, og der vil blive foretaget en vurdering af de regionale udviklingspotentialer i forbindelse med disse aktiviteter:

1. Ny teknologi til erstatning af kviksølv i forbindelse med guldekstrahering
2. Undersøgelse af kredit- og opkøbsaktiviteter i forbindelse med småskala guldminedrift
3. Småskala produktion af mineraler som kan forbedre landbrugsjord og dermed afgrøderne
4. Småskala produktion af betonskærver - begrænsninger og muligheder
5. Salt - vurdering af eksportpotentialet til områder med udbredt jodmangel sygdomme.

Den opbyggede viden forventes anvendt i internationale bistands- og forskningsprojekter, og fra begyndelsen tilknyttes følgende fire forskere til centeret:

Professor Niels Fold, Institut for Geografi og Geologi
Forsker Jesper Bosse Jønsson, Institut for Geografi og Geologi
Seniorforsker Peter W. U. Appel, GEUS
Seniorrådgiver Per Kalvig, GEUS

Centeret er opstået som følge af en bevilling fra Geocenter Danmark, og bliver placeret på Institut for Geografi og Geologi, hvor Jesper Bosse Jønsson vil komme til at stå for de daglige aktiviteter i centeret.  Jesper Bosse Jønsson har netop indleveret sin ph.d-afhandling om minearbejdere i Tanzania, og skal forsvare denne i marts 2009.

For yderligere oplysninger:

Geocenter Danmark www.geocenter.dk
Institut for Geografi og Geologi www.geo.ku.dk

Artikler om det nye center og minedrift fra Politiken