19. marts 2010

Status vedr. forventede justeringer af studieordningerne for Geografi og Geologi

Dekanatet, studielederne geografi og geologi samt institutledelsen for IGG har d. 8. marts gjort status vedr. forventninger til behov for at justere på studieordningerne for geografi-geoinformatik og geologi-geoscience med henblik på 2010-2011.

Status inddrager institutledelsens forventede bemanding ved instituttet baseret på budgetprognoser for perioden 2010-2012. En række af de forventede justeringer på studieordningsniveau sker ikke med afsæt i personalereduktioner, men i det løbende arbejde med at udvikle faglige profiler og nye organiseringer af undervisningen.

Vedr. Geografi-geoinformatik:

Bacheloruddannelsen:
Kursusudbuddet fortsætter uændret. Enkelte småjusteringer kan forekomme (fx skifte af blok).

Kandidatuddannelsen:
Der vil blive gennemført en revision af kandidatstudieordningen, som institut- og studieledelsen har arbejdet med planer for i det seneste år. Dette sker uafhængigt af personalereduktionerne.

Bemandingen er reduceret inden for områder, der understøtter geoinformatikundervisningen. Der arbejdes på at finde løsninger med hensyn til at sikre varetagelsen af undervisningen på det nuværende niveau.

Vedr. Geologi-geoscience:

Bacheloruddannelsen:
Alle kurser opretholdes. Dog vil der sandsynligvis blive foretaget enkelte justeringer mht. placering på grund af både fremtidig bemanding og studieprogression:

• På første år foreslås kurserne i blok 2 og 3 fordelt anderledes. Blok 2 har været betragtet som en meget kompakt blok, som der vil kunne løses op for ved den foreslåede ændring i placering af kurser. Der vil sandsynligvis ske en justering af SIS-beskrivelserne for de tidligere blok 2 kurser.
  • På andet år blok 1 foreslås oprettes et nyt kursus i geokemi, ”Høj-temperatur geokemi”, der varetages af IGG, og som foreslås delvis at erstatte det eksisterende kursus Geokemi (ved Kemisk Institut). Det sidste kursus foreslås at udgå af studieordningen, men vil blive et anbefalet udenfor faget kursus.
  • Kurset ”Sedimentære bassiners geologi og statigrafi” ændrer titel til ”Dynamisk stratigrafi”; en længe ønsket ændring.
  • På tredie år blok 3 vil kurset ”Mineralogi og mineralressourcer” ændre navn til ”Mineralogi” og blive varetaget af SNM. Det overvejes, om blok 3 og 4 kurserne på tredie år skifter placering (bl.a. af bemandings-årsager; samt for ”Engelsk”-kurset’s vedkommende en bedre placering ift anvendelse i bachelorprojektet.).
  • Kurset ”Strukturgeologi” på andet år blok 3 forventes varetaget ved reallokering af IGG VIP’er.
  •  Kurset ”Geologisk videnskabsteori” overvejes delvis samkørt med det tilsvarende geografiske; resultatet stadig uafklaret, men formodentligt fortsættes det uændret næste studieår.

Kandidatuddannelsen:

Der sker en generel slankning af kursusudbuddet, dog fastholdes obligatoriske kurser. Følgende ændringer forventes:

• Alle kompetenceprofil-kurser opretholdes, men en vis justering i SIS-beskrivelsen af kurset ”Past climate, sea level and ice sheets” må forudses.
  • Kurset ”Palaeontology: Palaeobiology and palaeoecology” udgår af studieordningen.(Kurset blev heller ikke udbudt i 2009/2010. Vil eventuelt i fremtiden kunne udbydesaf SNM og IGG I fællesskab).
  • Kurset ”Ice sheets, landscapes and climate” udgår af studieordningen. Kurset var helt nyt og er aldrig udbudt. Nogle af emnerne vil blive indbygget i kompetenceprofilkurset ”Past climate, etc”.
  • Kurset ”Ore deposits, fluid-rock interactions and ore forming processes” udgår fremover af studieordningen. Kurset er nyt og gennemføres i reduceret form i blok 4 2009-2010 med 8 tilmeldte studerende.
  • Kurset ”Laboratory methods in geology-geoscience” udgår af studieordningen. Kun 5 studerende fulgte kurset i 2009/2010. Det nødvendige laboratoriekendskab til specifikke analysemetoder vil fremover indgå i de individuelle specialeprojekt vejledninger.