Godt begyndt: - en minimalistisk supervisonsmodel for noviceterapeuter
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
Godt begyndt : - en minimalistisk supervisonsmodel for noviceterapeuter. / Nielsen, Jan.
In: Psyke & Logos, Vol. 38, No. 2, 2, 01.08.2017, p. 11.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Godt begyndt
T2 - - en minimalistisk supervisonsmodel for noviceterapeuter
AU - Nielsen, Jan
PY - 2017/8/1
Y1 - 2017/8/1
N2 - Artiklen fokuserer på supervision af noviceterapeuter, da det er i de tidlige faser af den professionelle udvikling at grundlaget for fremtidig træning og supervision lægges. Det er dog begrænset hvad der findes af retningslinjer for hvordan supervisionsforløb med noviceterapeuter tilrettelægges, og det gøres til artiklens udgangspunkt.De begrænsede retningslinjer skyldes en række uafklarede problemstillinger, bl.a. hvilken betydning supervision har for behandlingsudbyttet, manglende viden om hvilke færdigheder der skal trænes for at hjælpe klienter bedst muligt, samt hvordan dygtighed (ekspertise) skal forstås inden for det psykoterapeutiske arbejdsfelt. Artiklen giver tre svar på disse udfordringer. Udvælgelse af temaer og argumentation er primært baseret på nyere forskningslitteratur. For det første argumenteres for behovet for et kompetenceudviklings-system der kan give supervision af noviceterapeuter retning. For det andet fremhæves terapeutfaktorer (især alliance og relationelle færdigheder) som det indholdsmæssige fokus i supervision af novicer mhp. behandlingsudbytte, mens gruppesupervision introduceres som en træningsmetode med en række relationelle potentialer, der kan udnyttes til gavn for noviceterapeuter og deres klienter. Afslutningsvis diskuteres disse forslag og perspektiver præsenteres.Keywords: træning, novicer, kompetence, terapeutfaktorer, gruppesupervision.
AB - Artiklen fokuserer på supervision af noviceterapeuter, da det er i de tidlige faser af den professionelle udvikling at grundlaget for fremtidig træning og supervision lægges. Det er dog begrænset hvad der findes af retningslinjer for hvordan supervisionsforløb med noviceterapeuter tilrettelægges, og det gøres til artiklens udgangspunkt.De begrænsede retningslinjer skyldes en række uafklarede problemstillinger, bl.a. hvilken betydning supervision har for behandlingsudbyttet, manglende viden om hvilke færdigheder der skal trænes for at hjælpe klienter bedst muligt, samt hvordan dygtighed (ekspertise) skal forstås inden for det psykoterapeutiske arbejdsfelt. Artiklen giver tre svar på disse udfordringer. Udvælgelse af temaer og argumentation er primært baseret på nyere forskningslitteratur. For det første argumenteres for behovet for et kompetenceudviklings-system der kan give supervision af noviceterapeuter retning. For det andet fremhæves terapeutfaktorer (især alliance og relationelle færdigheder) som det indholdsmæssige fokus i supervision af novicer mhp. behandlingsudbytte, mens gruppesupervision introduceres som en træningsmetode med en række relationelle potentialer, der kan udnyttes til gavn for noviceterapeuter og deres klienter. Afslutningsvis diskuteres disse forslag og perspektiver præsenteres.Keywords: træning, novicer, kompetence, terapeutfaktorer, gruppesupervision.
KW - Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
KW - supervision, træning, udvikling, psykoterapi
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 38
SP - 11
JO - Psyke & Logos
JF - Psyke & Logos
SN - 0107-1211
IS - 2
M1 - 2
ER -
ID: 210108540