Motivation til studiegennemførsel: Er coaching svaret?
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
Motivation til studiegennemførsel : Er coaching svaret? . / Paaske Nielsen, Liselotte; Stelter, Reinhard.
In: Coaching Psykologi : the Danish Journal of Coaching Psychology, Vol. 4, No. 1, 2015, p. 47-62.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Motivation til studiegennemførsel
T2 - Er coaching svaret?
AU - Paaske Nielsen, Liselotte
AU - Stelter, Reinhard
N1 - CURIS 2015 NEXS 421
PY - 2015
Y1 - 2015
N2 - Hvordan kan coaching anvendes som motivation, udvikling af studiekompetence, selvværd, selvtillid, sammenhold, studiemiljø og studieglæde, så den studerendes mulighed for fastholdelse og gennemførsel af uddannelsen optimeres og den studerende mestrer study-life balance. Gennemførsel af studiet på normeret tid er aktuelt på grund af fremdriftsreform og SU-reform. I tre arenaer, dvs. i studievejledningen eller den individuelle vejledning, i gruppevejledning og temavejledning for en større gruppe studerende, undersøges coachingens anvendelsesmulighed. Til belysningen anvendes tre selvoplevede cases fra studievejledningen fremstillet som narrativer, under inddragelse af teorier fra socialkonstruktivisme og systemisk teori, coaching psykologi, positiv psykologi, community psykologi, Appreciative Inquiry (AI) og narrativ psykologi. Den individuelle vejledning er ofte på den studerendes foranledning – eller den forekommer, når studievejlederen har indkaldt til samtale ved manglende studieaktivitet eller en ikke bestået prøve. Gruppevejledninger forekommer ved studieudviklende samtaler til fremme af motivation, studiekompetence og studiemiljø samt ved valgprocesser i studiet. Gruppevejledninger forekommer også, når flere studerende ikke har bestået den samme prøve, eller ved studiemæssige udfordringer i gruppe- eller klassesammenhænge. Temavejledning kan eksempelvis være ”hvorledes eksamen gennemføres uden angst?”.
AB - Hvordan kan coaching anvendes som motivation, udvikling af studiekompetence, selvværd, selvtillid, sammenhold, studiemiljø og studieglæde, så den studerendes mulighed for fastholdelse og gennemførsel af uddannelsen optimeres og den studerende mestrer study-life balance. Gennemførsel af studiet på normeret tid er aktuelt på grund af fremdriftsreform og SU-reform. I tre arenaer, dvs. i studievejledningen eller den individuelle vejledning, i gruppevejledning og temavejledning for en større gruppe studerende, undersøges coachingens anvendelsesmulighed. Til belysningen anvendes tre selvoplevede cases fra studievejledningen fremstillet som narrativer, under inddragelse af teorier fra socialkonstruktivisme og systemisk teori, coaching psykologi, positiv psykologi, community psykologi, Appreciative Inquiry (AI) og narrativ psykologi. Den individuelle vejledning er ofte på den studerendes foranledning – eller den forekommer, når studievejlederen har indkaldt til samtale ved manglende studieaktivitet eller en ikke bestået prøve. Gruppevejledninger forekommer ved studieudviklende samtaler til fremme af motivation, studiekompetence og studiemiljø samt ved valgprocesser i studiet. Gruppevejledninger forekommer også, når flere studerende ikke har bestået den samme prøve, eller ved studiemæssige udfordringer i gruppe- eller klassesammenhænge. Temavejledning kan eksempelvis være ”hvorledes eksamen gennemføres uden angst?”.
KW - Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
KW - Student retention, Finalization of Education, Student Success, Motivation, Student Counseling, Coaching,
UR - http://journals.aau.dk/index.php/CP/article/view/1346
U2 - 10.5278/ojs.cp.v4i1.1346
DO - 10.5278/ojs.cp.v4i1.1346
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 4
SP - 47
EP - 62
JO - Coaching Psykologi : the Danish Journal of Coaching Psychology
JF - Coaching Psykologi : the Danish Journal of Coaching Psychology
SN - 2244-9698
IS - 1
ER -
ID: 138819925