Studerendes perspektiv på forskningsbaseret undervisning. 'Rigour-Relevance' i studerendes møde med forskningsbaseret undervisning
Research output: Contribution to conference › Conference abstract for conference › Research › peer-review
Standard
Studerendes perspektiv på forskningsbaseret undervisning. 'Rigour-Relevance' i studerendes møde med forskningsbaseret undervisning. / Skardhamar, Laura Perez; Baarts, Charlotte.
2015. Abstract from DUN konference 2015, Denmark.Research output: Contribution to conference › Conference abstract for conference › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - ABST
T1 - Studerendes perspektiv på forskningsbaseret undervisning. 'Rigour-Relevance' i studerendes møde med forskningsbaseret undervisning
AU - Skardhamar, Laura Perez
AU - Baarts, Charlotte
N1 - DUN Konference 2015: Kvalitet i universitetsundervisningen – forskningsbasering, praksisrelevans og strategisk indsats http://www.dun-net.dk/aktiviteter/2015/dun-konference-2015-kvalitet-i-universitetsundervisningen-forskningsbasering-praksisrelevans-og-strategisk-indsats/
PY - 2015/5
Y1 - 2015/5
N2 - Introduktion Ved masseuniversitet stilles via universitetsloven krav til universitetsuddannelserneom at bedrive forskningsbaseret uddannelse samtidig med at en række policy-tiltaghar banet vejen for, at det ikke længere kun er professionshøjskoler ogprofessionsorienterede fag som skal forholde sig aktivt til at skabe kvalificeredekandidater til arbejdsmarkedet, men også universiteterne. Uddannelserne skal værebåde praksisrelevante og forskningsbaserede. Mens det i uddannelsesforskningen erblevet tolket som et dilemma mellem målet om at de studerende skal lære at mestrevidenskabelig strenghed versus på målet om at sikre de studerendeserhvervsrelevante kompetencer (Piihl & Philipsen 2011), er spørgsmålet omstuderende ligeledes opfatter dette? I nærværende paper undersøger vi, hvilkeerfaringer studerende har med forholdet mellem forskningsbaseret undervisning ogarbejdsmarkedsrelevans under deres uddannelse og diskuterer eventuelleimplikationer i forhold aktuelle policy-forslag og -tiltag med afsæt i en multidimensionaltilgang til overgange og sammenhænge mellem uddannelse og arbejdsliv(jf. Wyn & Dwyer 2000). Metode I det empiriske grundlag bygger studiet på en interviewundersøgelse af 20samfundsvidenskabelige bachelor- og kandidatstuderendes beretninger i foråret2012. Med en fænomenografisk tilgang (jf. Svensson 2006) analyses de studerendeserfaringer undervisningen på deres uddannelse. Resultater I de foreløbige resultater ses, at de studerendes erfaringer kan kondenseres til treforskellige kategorier. 1. det er et dilemma, 2. de to undervisningsaspekter kansammenflettes i én og samme læreproces, 3. de to undervisningsaspekter er adskilte,og den enkelte studerende internaliserer dem i form af to sideløbende og separate processer. Diskussion Vi lægger op til en fælles diskussion om hvorvidt de to agendaer bør forenes iundervisningen og evt. hvordan? Er der tale om en diskrepans mellem de to, og i så fald for hvem?
AB - Introduktion Ved masseuniversitet stilles via universitetsloven krav til universitetsuddannelserneom at bedrive forskningsbaseret uddannelse samtidig med at en række policy-tiltaghar banet vejen for, at det ikke længere kun er professionshøjskoler ogprofessionsorienterede fag som skal forholde sig aktivt til at skabe kvalificeredekandidater til arbejdsmarkedet, men også universiteterne. Uddannelserne skal værebåde praksisrelevante og forskningsbaserede. Mens det i uddannelsesforskningen erblevet tolket som et dilemma mellem målet om at de studerende skal lære at mestrevidenskabelig strenghed versus på målet om at sikre de studerendeserhvervsrelevante kompetencer (Piihl & Philipsen 2011), er spørgsmålet omstuderende ligeledes opfatter dette? I nærværende paper undersøger vi, hvilkeerfaringer studerende har med forholdet mellem forskningsbaseret undervisning ogarbejdsmarkedsrelevans under deres uddannelse og diskuterer eventuelleimplikationer i forhold aktuelle policy-forslag og -tiltag med afsæt i en multidimensionaltilgang til overgange og sammenhænge mellem uddannelse og arbejdsliv(jf. Wyn & Dwyer 2000). Metode I det empiriske grundlag bygger studiet på en interviewundersøgelse af 20samfundsvidenskabelige bachelor- og kandidatstuderendes beretninger i foråret2012. Med en fænomenografisk tilgang (jf. Svensson 2006) analyses de studerendeserfaringer undervisningen på deres uddannelse. Resultater I de foreløbige resultater ses, at de studerendes erfaringer kan kondenseres til treforskellige kategorier. 1. det er et dilemma, 2. de to undervisningsaspekter kansammenflettes i én og samme læreproces, 3. de to undervisningsaspekter er adskilte,og den enkelte studerende internaliserer dem i form af to sideløbende og separate processer. Diskussion Vi lægger op til en fælles diskussion om hvorvidt de to agendaer bør forenes iundervisningen og evt. hvordan? Er der tale om en diskrepans mellem de to, og i så fald for hvem?
KW - Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
KW - Forskningsbaseret undervisning
KW - studenter perspektiv
M3 - Konferenceabstrakt til konference
T2 - DUN konference 2015
Y2 - 6 May 2015 through 7 May 2015
ER -
ID: 138217879