Virkelighedsnære opgaver: om refleksiv aktionsundervisning (RAU)
Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Book chapter › Research › peer-review
Refleksiv aktionsundervisning (RAU) som universitetspædagogisk tilgang er kapitlets/ artiklens emne. En studerende nævnte i en evaluering, at undervisningsformen sætter kursusdeltagerne “…i berøring med det levede liv og virkelige opgaver”. Artiklen introducerer og udfolder en didaktisk, innovationspædagogisk metode, der har til hensigt at give studerende erfaringer med praktisk, anvendelig videnskab indenfor deres eget akademiske universitetsfag. Tilgangen træner studerende i “applied science”, hvor teoretisk erkendelse og “virkelige opgaver” hænger nært sammen. De studerende udfordres med krav om at bidrage til en af underviserne rammesat erkendelsesudvikling eller produktinnovation, der foregår på realistiske betingelser og for en universitets-ekstern opdragsgiver. Artiklen gennemgår forfatterens materiale af cases og udfolder på denne baggrund et metodisk set-up til anvendelse i universitetspædagogik.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Universitetspædagogiske praksisser |
Editors | Lotte Rienecker, Peter Stray Jørgensen |
Number of pages | 26 |
Place of Publication | Frederiksberg |
Publisher | Samfundslitteratur |
Publication date | 1 Sep 2015 |
Edition | 1 |
Pages | 57-83 |
Chapter | 1 |
ISBN (Print) | 978-87-593-2137-9 |
ISBN (Electronic) | 978-87-593-2403-5 |
Publication status | Published - 1 Sep 2015 |
- Faculty of Social Sciences
Research areas
ID: 130651442