Minimal Requirements of the Post-War Avant-Garde of the 1960s
Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Book chapter › Research
Artiklen peger på minimalismen som en central strømning i efterkrigstidens (den såkaldte neo-) avantgarde. Minimalismen danner en bro mellem førkrigs-modernismen og 1960ernes avantgardebevægelser og genoptager ligeledes traditionen fra de såkaldte "historiske" avantgardestrømninger i første halvdel af det 20. årh. Minimalismen åbner for tværæstetiske eksperimenter og adgangen til den fysiske og /eller sociale kontekst. Med udgangspunkt i Den eksperimenterende Kunstskole i Danmark argumenterer artiklen for, at historien om efterkrigstidens avantgarder ikke kan skrives fra et nationalt perspektiv, men må anlægge et multilineært og transnationalt perspektiv.
Translated title of the contribution | Tresseravantgardens minimale krav |
---|---|
Original language | English |
Title of host publication | Neo-Avant-Garde |
Editors | Klaus Beekman, David Hopkins |
Number of pages | 16 |
Volume | 20 |
Place of Publication | Amsterdam, New York |
Publisher | Brill | Rodopi |
Publication date | 2006 |
Pages | 145-160 |
ISBN (Print) | 90-420-2125-X |
ISBN (Electronic) | 978-90-420-2125-9 |
Publication status | Published - 2006 |
Series | Avant-Garde Critical Studies |
---|
- Faculty of Humanities
Research areas
ID: 3925333