7. februar 2014

Danske terapihaver fremhæves i ny international bog

Sundhed

IGN´s terapihave Nacadia fremhæves som et af de gode eksempler i ny international bog om design af helbredende haver. Bogen er skrevet af førende eksperter og er et must for alle, der interesserer sig for sammenhængen mellem natur og sundhed.

Terapihaven NacadiaGrønne områder har positiv effekt på vores sundhed og bruges i dag aktivt i forebyggelse og behandling. Bogen Therapeutic Landscapes viser, hvordan man kan udforme terapihaver på grundlag af veldokumenteret viden fra forskningen i natur og sundhed. Den beskriver en række helbredende haver for mange forskellige målgrupper, bl.a. børn, kræftpatienter, demente og krigsveteraner.

Blandt de gode eksempler fra hele verden fremhæves Danmark for Terapihaven Nacadia i Hørsholm, der drives af Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, og haven ved stiftelsen Danner i København. Haven i Hørsholm er designet af Ulrika Stigsdotter, professor på IGN, og bruges bl.a. i behandlingen af krigsveteraner og mennesker med alvorlig stress. Haven i København er designet af landskabsarkitekt Victoria Lygum i samarbejde med Ulrika Stigsdotter. Den henvender sig til de voldsramte kvinder og børn, der bor på stiftelsen i kortere eller længere tid, og skal især skabe en oplevelse af tryghed og stimulere sanserne.

Den nye bog indeholder retningslinjer for hele designprocessen fra planlægning til evaluering. Bogen beskriver desuden særlige forhold for tolv udvalgte kategorier af patienter, bl.a. brandsårspatienter, psykiatriske patienter, indlagte på hospice og mennesker med demenssygdommen Alzheimers. At kunne få sollys, mulighed for at bevæge sig og have adgang til natur er f.eks. meget vigtigt for demenspatienter.

Den omfattende guide er skrevet af Clare Cooper Marcus, tidligere professor på University of California, sammen med Naomi A. Sachs, leder af Therapeutic Landscapes Network, og andre førende eksperter i design af terapihaver.

Skrevet af Bibi Plum, blep@ign.ku.dkog Tilde Tvedt, tit@ign.ku.dk, kommunikationsmedarbejdere