Laboratoriet til analyse af stabile isotoper i jord, planter og luft

Laboratoriet analyserer forekomst af de lette, stabile isotoper der indgår i de biogeokemiske kredsløb og processer i udveksling af stoffer mellem jord, planter og luft. Variationer i isotopforekomster bestemmes både ved de naturlige forekomster, og i materialer med berigede forekomster. Der analyseres for D/H, 13C/12C, 15N/14N, 18O/16O og 34S/32S.

Laboratoriet råder over tre Thermo Scientific Isotope Ratio Mass Spectrometers (IRMS) (Delta PLUS; Delta V Advantage; Delta Q), kombineret med diverse peripherals (Elemental Analyzers, Trace gas preparation-concentration; Gas-Bench; GC-combustion; Liquid injection). Til specifikke analyser af lattergas benyttes N2O-isotop laser (Los Gatos Research inc.)

Til kalibrering anvendes sekundære in-house standarder, kalibreret mod internationale standardmaterialer fra International Association of Atomic Energy (IAEA, Wien, Østrig). Dertil benyttes standard reference materialer fra National Institute of Standards and Technology (NIST, Gaithersburg, MD, USA) og Elemental Microanalysis (Okehampton, UK).

Analyserne udføres på færdige prøver, eller der kan tilbydes integrerede undersøgelser, hvor vi opstiller forslag til forsøgsprotokol, samt udfører forsøg, analyser og vurdering af resultater.

Analyser tilbydes til interne og eksterne samarbejdspartnere, forskergrupper fra andre universiteter samt kommercielle virksomheder. Laboratoriet anvendes til uddannelse af kandidat- og PhD-studerende. Priser for analyser følger markedets kommercielle og akademiske niveau, og vil variere med hensyn til opgavens omfang og leveringstid.

Prøveforberedelse (fx tørring, formaling og afvejning) tilbydes også. Analyserne laves af rutineret teknisk personale, som udfører kvalitetscheck af data (Qa/Qc) i samarbejde med den ansvarlige forsker.