At åbne de lukkede undervisningsrum: innovationspædagogik/entreprenørskabsundervisning
Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Book chapter › Communication
Standard
At åbne de lukkede undervisningsrum : innovationspædagogik/entreprenørskabsundervisning. / Jørgensen, Claus Bøttcher; Hjortsø, Carsten Nico Portefée.
Universitetspædagogiske praksisser. ed. / Lotte Rienecker; Peter Stray Jørgensen. Samfundslitteratur, 2015. p. 101-120.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Book chapter › Communication
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - CHAP
T1 - At åbne de lukkede undervisningsrum
T2 - innovationspædagogik/entreprenørskabsundervisning
AU - Jørgensen, Claus Bøttcher
AU - Hjortsø, Carsten Nico Portefée
PY - 2015
Y1 - 2015
N2 - Innovation og entreprenørskab er på den nationale dagorden, også når det gælder universitetsuddannelserne. Universiteterne skal sikre et højt fagligt niveau hos de studerende, og samtidig skal universiteterne bidrage til at øge innovationskapaciteten i samfundet. Undervisere og studerende skal i større udstrækning bidrage til værdiskabelse til gavn for hele samfundet gennem bedre integrationen mellem undervisning, forskning og innovation. Vi står med en klar udfordring, og innovations- og entreprenørskabspædagogikken kan være en del af løsningen. Innovationspædagogikken handler om at bringe innovationsprocessen ind i en fagdisciplinær kontekst hvor den studerende, gennem at arbejde med sin egen faglighed, udvikler sit blik for og evnen til at skabe værdi gennem at sætte sin egen faglige viden i spil. Således kan innovation og entreprenørskab skabe rammerne for at koble de videnskabelige discipliners kernefaglighed til løsningen af påtrængende samfundsmæssige problemer.
AB - Innovation og entreprenørskab er på den nationale dagorden, også når det gælder universitetsuddannelserne. Universiteterne skal sikre et højt fagligt niveau hos de studerende, og samtidig skal universiteterne bidrage til at øge innovationskapaciteten i samfundet. Undervisere og studerende skal i større udstrækning bidrage til værdiskabelse til gavn for hele samfundet gennem bedre integrationen mellem undervisning, forskning og innovation. Vi står med en klar udfordring, og innovations- og entreprenørskabspædagogikken kan være en del af løsningen. Innovationspædagogikken handler om at bringe innovationsprocessen ind i en fagdisciplinær kontekst hvor den studerende, gennem at arbejde med sin egen faglighed, udvikler sit blik for og evnen til at skabe værdi gennem at sætte sin egen faglige viden i spil. Således kan innovation og entreprenørskab skabe rammerne for at koble de videnskabelige discipliners kernefaglighed til løsningen af påtrængende samfundsmæssige problemer.
KW - Innovation
KW - Innovation and Entrepreneurship Education
KW - Innovations pædagogik
KW - Designtænkning
KW - Forretningsmodeller
KW - IPR
KW - Bioteknologi
KW - Effectuation, entrepreneurship, teaching
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 978-87-593-2137-9
SP - 101
EP - 120
BT - Universitetspædagogiske praksisser
A2 - Rienecker, Lotte
A2 - Stray Jørgensen, Peter
PB - Samfundslitteratur
ER -
ID: 144128658