Corporate religion og Paulus' breve. Brug af Biblen i moderne virksomhedsteori.
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Standard
Corporate religion og Paulus' breve. Brug af Biblen i moderne virksomhedsteori. / Nielsen, Jesper Tang.
I: Religionsvidenskapeligt Tidsskrift, Nr. 49, 2007, s. 29-47.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Corporate religion og Paulus' breve.
T2 - Brug af Biblen i moderne virksomhedsteori.
AU - Nielsen, Jesper Tang
PY - 2007
Y1 - 2007
N2 - Artiklen introducerer anvendelsen af religionsbegrebet i nye teorier om management og marketing. Den danske medgrundlægger og administrerende direktør af reklamefirmaet Kunde & Co, Jesper Kunde, har lagt grunden for denne virksomhedsteoretiske retning. Hans første Bog, Corporate Religion, analyseres grundigt. Af undersøgelsen fremgår det, at Kundes opfattelse af religion svarer til Clifford Geertz’ klassiske kulturantropologiske religionsdefinition. Ydermere fremdrages en række paralleller til Paulus’ breve, der godtgør, at Kundes forståelse og brug af religiøse forestillinger kan ses som en interpretation og applikation af paulinsk religion. Til slut konkluderes det, at den management-teoretiske religion bevidst indarbejder socialkonstruktivistiske indsigter, hvorved religionen får rentabilitet, men mister sin evne til at modsige gældende værdisystemer.
AB - Artiklen introducerer anvendelsen af religionsbegrebet i nye teorier om management og marketing. Den danske medgrundlægger og administrerende direktør af reklamefirmaet Kunde & Co, Jesper Kunde, har lagt grunden for denne virksomhedsteoretiske retning. Hans første Bog, Corporate Religion, analyseres grundigt. Af undersøgelsen fremgår det, at Kundes opfattelse af religion svarer til Clifford Geertz’ klassiske kulturantropologiske religionsdefinition. Ydermere fremdrages en række paralleller til Paulus’ breve, der godtgør, at Kundes forståelse og brug af religiøse forestillinger kan ses som en interpretation og applikation af paulinsk religion. Til slut konkluderes det, at den management-teoretiske religion bevidst indarbejder socialkonstruktivistiske indsigter, hvorved religionen får rentabilitet, men mister sin evne til at modsige gældende værdisystemer.
KW - Det Teologiske Fakultet
KW - Paulus
KW - Biblen
M3 - Tidsskriftartikel
SP - 29
EP - 47
JO - Religionsvidenskabeligt Tidsskrift
JF - Religionsvidenskabeligt Tidsskrift
SN - 0108-1993
IS - 49
ER -
ID: 707863