6. juli 2023

Gamle danske egetræer afslører deres hemmeligheder!

Gamle egetræers natur- og kulturhistorie

Vidste du, at Kongeegen i Danmark sandsynligvis voksede allerede i Vikingetiden? Ældgamle træer er en del af vores kulturarv og har været et populære udflugtsmål i århundreder. Og nu er forskere ved at afdække deres genetiske ophav, deres historie og den betydning træerne har haft for mennesker gennem tiden.

Forskere fra Københavns Universitet og Det Grønne Museum ved Vemmeltofte Kloster. Foto Kent Pørksen

Med støtte fra Augustinus Fonden er et banebrydende tværfagligt forskningsprojekt sat i gang af dendrologer, genetikere, skovhistorikere og museumsfolk fra København Universitet og Det Grønne Museum. I de kommende år vil de undersøge en række af Danmarks ældste egetræer i den hidtil største tværvidenskabelige undersøgelse af sin art i Danmark.

Forskerne vil dykke ned i træernes kulturelle og mytologiske betydning, deres rolle i ændringerne af skove og landskaber samt deres indvirkning på fortiden, nutiden og fremtiden. Målet er at afdække træernes alder, forstå hvorfor disse gamle kæmper bliver så gamle, og måske opdage unikke egenskaber, når vi ser dybt ind i de gamle træers genomer.

Projektet "Levende erindringssteder: Gamle egetræers natur- og kulturhistorie", der løber fra 2023 til 2026, vil løbende offentliggøre sine resultater. Dette er en fantastisk mulighed for at udforske vores forhistorie og lære mere om, hvordan disse træer har overlevet og formået at blive så gamle.

Baggrunden for projektet er nogle af de ældste træer i Danmark, som for eksempel Kongeegen, der menes at være over 800 år. Derudover findes der også en række egetræer på 500 år eller mere i Jægersborg Dyrehave og på Vemmetofte Kloster.

I projektet vil vi undersøge, hvad der gør disse træer så specielle. Er deres voksesteder tilfældige, eller afspejler de en særlig historie i områdets skove? Kan det skyldes deres genetiske ophav, ejerforhold eller skovens anvendelse? Eller er nogle træer blevet ekstremt gamle på grund af beskyttelse på grund af deres kulturelle eller mytologiske betydning?

Projekt er støttet af Augustinus Fonden med 2,7 millioner kr. Vi glæder os til at opdage flere hemmeligheder fra disse gamle træer og dele vores fund med jer løbende! Følg med...

I projektet deltager forskere fra Saxo-Instituttet, Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning samt det Grønne Museum.

Erik Dahl Kjær
21419212