4. oktober 2023

Landskabsarkitekternes afgangsudstilling viser løsninger på de store samfundsmæssige udfordringer

Afgangsudstilling

Fra den 11. - 14. oktober løber Landskabsarkitekternes afgangsudstilling 2023 af stablen på Frederiksberg Campus. På udstillingen viser de nyuddannede landskabsarkitekter fra Københavns Universitet, hvordan landskabsarkitekturen bidrager til at løse nogle af de store udfordringer, vi står overfor.

Hvordan bidrager landskabsarkitekter til at løse samfundsproblemer som havvandsstigningerne, biodiversitetskrisen og den sociale ulighed?

Det er omdrejningspunktet for Landskabsarkitekternes afgangsudstilling 2023, der finder sted fra d. 11. – 14. oktober på Frederiksberg Campus.

På udstillingen kan alle interesserede opleve de sidste to års afgangsprojekter udarbejdet af landskabsarkitekturstuderende på Københavns Universitet. Alle er velkomne til at komme forbi og blive inspireret til, hvordan naturen, design og planlægning kan gøre vores byer og landskaber bedre rustet til fremtidens udfordringer.

Der er åbningsreception onsdag d. 11. oktober klokken 17 i Cellen, Bülowsvej 21a, 1871 Frederiksberg. Åbningsreceptionen er åben for alle.

En fælles fejring af studiet og landskabsarkitekturen

I år er det femte gang, at der på de studerendes initiativ arrangeres afgangsudstilling på landskabsarkitekturstudiet på Københavns Universitet. Traditionen blev genoplivet sidste år ovenpå en række år med Corona-nedlukning, og i år har en ny koordinatorgruppe grebet roret.

“Det er vigtigt for os at holde liv i traditionen med afgangsudstillingen. Udstillingen giver os mulighed for at lære og blive inspireret af hinanden, og ikke mindst vise bredden af vores fag. Vi kan alle være stolte af de mange forskellige kompetencer, vi har tilegnet os gennem et fem år langt studie. Vi håber, at udstillingen kan være med til at starte samtaler og bygge bro til den professionelle verden,” udtaler Caroline Toftild, som er en af koordinatorerne bag afgangsudstillingen.

Afgangsudstillingen er også en fejring af et afsluttet kapitel. Studietiden er ovre, og man går hver til sit. Væk er de daglige kaffepauser, forelæsninger og ugentlige fredagsbarer.

“Det kan godt være lidt antiklimatisk at afslutte studiet, da der hverken er nogen officiel ceremoni, taler, fejring eller et fysisk eksamensbevis. Hvad end man har været glad for studiet, eller har glædet sig til at blive færdig, så er det rart med et fælles arrangement, hvor man kan ønske hinanden tillykke og se hinandens projekter,” fortæller Bertram Stannum, der er en anden af udstillingens koordinatorer.

“Man kan godt undervurdere sine kompetencer, når man er helt nyuddannet. Men vi skal huske på, at vi har arbejdet med de nyeste strømninger i faget og kommer ud med et skarpt blik på, hvordan branchen kan udvikles. Med udstillingen afrunder vi studietiden og minder os selv og hinanden om, at vi kan bidrage med en masse nyt og værdifuldt i landskabsarkitekturfaget,” afrunder Bertram Stannum.

Landskabsarkitekter spiller en central rolle

Landskabsarkitekternes afgangsudstilling 2023 er arrangeret i samarbejde med og støtte fra Danske Landskabsarkitekter, Københavns Universitet, DM BIO, Landskabsarkitekternes forening og Forening for landskabsarkitektstuderende.
Martin Hedevang Andersen er formand for Danske Landskabsarkitekter og ser frem til at se, hvilke løsninger fremtidens landskabsarkitekter byder ind med.

“Landskabsarkitekturen står centralt i løsningen af de klimatiske, biologiske og sociale udfordringer, vi står overfor. Mange initiativer vil finde sted i byens rum og i landskabet mellem byerne. Uanset om man kigger til det private eller offentlige, er udfordringerne i disse år store og komplekse - og der er brug for alle hænder. Derfor arbejder landskabsarkitekter tæt sammen med andre faggrupper, lokale borgere og institutioner, når der skal designes nye parker, pladser eller naturområder. Heldigvis giver Afgangsudstillingen håb og viser at den næste generation af landskabsarkitekter er klar til at gribe udfordringerne med den nødvendige ildhu. Jeg håber, at både fagpersoner, men også alment interesserede borgere, slår vejen forbi og ser landskabsarkitekternes svar på en række af tidens store udfordringer,” fortæller Martin Hedevang Andersen.

Fakta om Landskabsarkitekternes afgangsudstilling 2023

Landskabsarkitekternes afgangsudstilling 2023 finder sted fra onsdag d. 11. til lørdag d. 14. oktober i Cellen, Bülowsvej 21a, 1871 Frederiksberg, der er en del af Frederiksberg Campus.

Der udstilles afgangsprojekter fra 2022 og 2023, som viser de landskabsfaglige kandidaters kompetencer og deres bud på de alsidige løsninger, som landskabsarkitekturen skal bidrage med i fremtiden.

Der er åbningsreception onsdag d. 11. oktober klokken 17, hvor alle er velkomne. Derudover er udstillingen åben torsdag d. 12 fra 13-17, fredag d. 13. fra 13-luk og lørdag d. 14. oktober fra 11-17.