23. oktober 2014

Fremtrædende dansk geolog får hædersbevisning fra Geological Society of America

Geofysik

Professor i Geofysik Hans Thybo, Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning ved Københavns Universitet, er valgt som "Fellow of Geological Society of America". Hans Thybo modtager prisen for at være "global leder i anvendelse af seismiske metoder til udforskning af den tektoniske og magmatiske udvikling af den kontinentale litosfære".

Hans Thybo

Hans Thybo. Foto: Kent Pørksen

Hans Thybo har modtaget hæderen ved organisationens generalforsamling i Vancouver i oktober måned. Det sker sjældent, at ”Geological Society of America” hædrer europæiske forskere som fellow.

Hans Thybo forsker i geofysik med hovedvægt på strukturer og processer i Jordens indre. Han blev internationalt kendt, da han og en polsk kollega foreslog, at der findes delvist opsmeltede bjergarter i 100 km dybde under kontinenterne. Hans seneste forskningsprojekter har omhandlet riftzoner, som er områder, hvor jordskorpen revner, bl.a. i Østafrika, Ukraine og Sibirien ved Baikalsøen. De seneste år har han koncentreret sig om at finde forklaringer på, hvorledes bjergkæderne i Norge og Grønland er opstået.

Hans Thybo er for nylig valgt til præsident for European Geosciences Union, og han er chefredaktør for tidsskriftet Tectonophysics. Han er dansk delegat til International Council for Science (ICSU) og medlem af bestyrelsen for International Lithosphere Programme (ILP). Han er desuden medlem af en række internationale komiteer, bl.a. ved National Science Foundation, USA (NSF) og det kinesiske videnskabsakademi.

Hans Thybo er vicepræsident ved Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab og medlem af Danmarks Naturvidenskabelige Akademi, det Norske Videnskabernes Selskab, Royal Astronomical Society, London, og det europæiske videnskabsakademi "Academia Europaea".