15. maj 2014

Professor optaget i Akademiet for de Tekniske Videnskaber

KLIMATILPASNING

Marina Bergen Jensen er netop optaget som medlem af Akademiet for de Tekniske Videnskaber sammen med 39 andre, der er udpeget på grund af deres stærke faglighed og resultater. Hun er professor i klimatilpasning af byer på Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning på Københavns Universitet.

Marina Bergen JensenI alt 40 fremtrædende personer fra erhvervslivet og forskningsverdenen blev optaget i Akademiet for de Tekniske Videnskaber (ATV) ved akademiets årsmøde den 6. maj 2014. ”De nye medlemmer er udpeget ud fra deres stærke faglighed inden for teknisk videnskab, naturvidenskab eller sundhedsvidenskab. De har et stærkt engagement i samfundet og har skabt bemærkelsesværdige resultater inden for deres felt, hvad enten de er ansat i en virksomhed, på et universitet eller i andre vidensinstitutioner”, skriver ATV i en pressemeddelelse.

Blandt de nye medlemmer er Marina Bergen Jensen, professor i klimatilpasning af byer på Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, hvor hun har opbygget en bredt forankret platform for forskning og innovation. Marina Bergen Jensen arbejder dels med de biovidenskabelige vilkår for klimatilpasning, dels med mulighederne for at skabe merværdi af klimatilpasningen. Det sker ved at sammentænke det fysiske design med en række byudviklingsaspekter, f.eks. rekreative formål, biodiversitet og forvaltning af ferskvand.

Akademiet for de Tekniske Videnskaber er en privat, uafhængig organisation, der arbejder for at fremme innovation, teknisk og naturvidenskabelig forskning og uddannelse samt for at styrke samarbejdet mellem virksomheder og universiteter. ATV arbejder non-profit og baserer projekterne på de 690 medlemmers frivillige arbejde. Læs mere om ATV og se listen over de nyoptagne medlemmer på www.atv.dk.

Skrevet af kommunikationsmedarbejder Tilde Tvedt, tit@ign.ku.dk