1. december 2015

Første jul med lokal grønlandsk pyntegrønt

LOKAL PRODUKTION

Her i december sælger Brugsen i Qaqortoq i Grønland for første gang grønlandsk pyntegrønt. De friske bundter med gran stammer fra Det Grønlandske Arboret, som er resultat af 40 års samarbejde mellem forskere fra Københavns Universitet og grønlandske kollegaer.

Det første grønlandske pyntegrønt

Det første grønlandske pyntegrønt blev klippet i Det Grønlandske Arboret i Narsarsuaq den 16.-17. november af faglærer Vittus Nielsen sammen med tre elever fra erhvervsskolen i Narsaq. Sælges nu i Brugsen i Qaqortoq. Foto: Kommune Kujalleq. Download billede

Normalt fragtes juletræer og pyntegrønt til Grønland med køleskib og kan være flere måneder gammelt, før det kommer til at pynte i de grønlandske hjem. Men i år har grønlænderne for første gang en anden mulighed. Brugsen i Qaqortoq sælger som den første grønlandske forretning gran, der er produceret i Grønland.

Grangrenene stammer fra Det Grønlandske Arboret, der ligger ved lufthavnen i Narsarsuaq, ganske tæt på nordboernes første bopladser og Erik den Rødes gård Brattahlid. Arboretet blev grundlagt i slutningen af 1970’erne i et samarbejde mellem grønlandske forskere og forskere fra Arboretet i Hørsholm, der nu er en del af Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning på Københavns Universitet.

Grønland er fra naturen næsten træløst med kun fem arter af lave træer og buske. Men man ved, at Grønland i tidligere mellemistider havde en mere udbredt træbevoksning med flere arter. Arboretet blev startet i et forsøg på at finde ud af, hvorfor der er så få træer på Grønland i dag. Over 100 forskellige træarter fra andre subarktiske områder er i tidens løb blevet plantet ud, og i dag findes der ca. 50 træarter, som har overlevet de barske betingelser.

Det første grønlandske pyntegrønt

Download billede

Det første grønlandske pyntegrønt blev klippet af faglærer Vittus Nielsen sammen med tre elever fra den lokale erhvervsskole i Narsaq. Projektet er et samarbejde mellem Brugsen og erhvervsskolen.

Få mere at vide

Anders Ræbild, lektor, IGN, are@ign.ku.dk, tlf. 3533 1619, mobil 2168 8859
Erik Dahl Kjær, professor, IGN, edk@ign.ku.dk, tlf. 3533 1624, mobil 2141 9212
Kenneth Høegh, erhvervsudviklingschef, Kommune Kujalleq, keho@kujallep.gl, mobil +299 56 56 04