29. juni 2015

Så er de her: Det andet hold have- og parkingeniører

Have- og parkingeniører dimitterer

Der har været stor efterspørgsel efter de have- og parkingeniører, der som de allerførste dimitterede sidste år. Nu er det næste hold klar til at gøre gavn i den grønne sektor.

Nyuddannede have- og parkingeniører 2015. Foto: Jakob Helbig

Størstedelen af de i alt 20 have- og parkingeniører, der bliver uddannet i år, var samlet til dimission på Skovskolen d. 26. juni. Holdet er flankeret af studieleder Susanne Ogstrup, øverst til venstre, og studievejleder Britt Granvig Majgaard øverst til højre. Foto: Jakob Helbig. Klik på billedet for stort pressebillede

”Vi har tilsyneladende ramt plet i forhold til behovet for grønne ingeniører i byen. Alle fra hold 2014 har efter deres uddannelse været i job, og blandt det næste hold af have- og parkingeniører fra hold 2015, er der allerede flere, der har job.  Det er altid spændende, om en ny uddannelse nu også rammer plet i forhold til behovet i erhvervet. Men med netop have- og parkingeniørerne er det lykkedes,” fortæller en glad studieleder Susanne Ogstrup.

På uddannelsen har de studerende fået indgående kendskab til træer og plantevækst, parkdrift og borgerinddragelse i samspil med ledelse og økonomi; en fagkombination, erhvervet har efterspurgt siden 90’erne. Men også indsigten i klimatilpasning og planter er noget af det, som har givet have- og parkingeniørerne jobs.

Grønne klimatilpasningsløsninger

”Det er en fornøjelse at se det faglige løft, denne nye faggruppe giver sektoren,” siger Susanne Ogstrup. ”Have- og parkingeniørerne sætter planter og plantevækst i byerne på dagsordenen. Det er vigtigt, for vi ved, at planter har en positiv effekt på menneskers sundhed. Desuden kan have- og parkingeniørerne medvirke til grønne klimatilpasningsløsninger, hvor de øgede mængder regnvand bliver nedsivet lokalt.”

Blandt de steder, hvor have- og parkingeniørerne har fået job er større anlægs- og entreprenørvirksomheder, forsyningsselskaber og kommuner. Enkelte er også ved at etablere deres egen virksomhed.

Julie Keldebæk Rasmussen, have- og parkingeniør. Foto: Jakob Helbig

Julie Keldebæk Rasmussen er fra første ’kuld’ af have- og parkingeniører, der dimitterede i 2014. Allerede inden dimissionen var hun sikret job i HedeDanmark. Se film med Julie
Foto: Jakob Helbig.

Kan styrke samarbejdet i erhvervet

”Vi har også set eksempler på, at de nye ingeniører nytænker og udvikler arbejdsgange i forvaltning af byens grønne områder, og jeg er sikker på, de bliver nøglespillere, når der skal udvikles nye klimatilpasningsløsninger,” siger Susanne Ogstrup.

”Endvidere har vi set, at have- og parkingeniørerne styrker samarbejdet mellem de forskellige faggrupper, herunder anlægsgartneren og landskabsarkitekten. Have- og parkingeniørerne kan med deres viden om både det praktiske og det akademiske fremme dialogen mellem faggrupperne.”

Kontakt: Studieleder Susanne Ogstrup

Mere information om uddannelsen findes på www.hopi.dk

OBS! Deadline for ansøgning til kvote 1 er 5. juli 2015 kl. 12.00!

Uddannelsen udbydes af Erhvervsakademi Sjælland i samarbejde med Roskilde Tekniske Skole og Københavns Universitet (Skovskolen).