10. maj 2017

Åbent Hus på Nordpolen

Åbent Hus

50 unge besøgte Københavns Universitet og Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning den 5. maj, da instituttet for første gang holdt Åbent Hus om uddannelserne i geografi og geologi på Østervoldgade, hvor uddannelserne holder til.

Foto Kent Pørksen

Bjørg på 29 år havde taget turen fra Aarhus til Københavns Universitet for at deltage i det første selvstændige Åbent Hus arrangement på Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning. Instituttet deltager hvert år i SCIENCE Åbent Hus-arrangement i marts, og havde i år besluttet at holde et ekstra arrangement, så de unge kunne opleve studiemiljøet og møde nuværende og tidligere geografi- og geologistuderende.

Fredag den 5. maj mødte 50 interesserede unge op på Øster Voldgade 10 i København. Nogle kom fra Københavnsområde, andre længere væk fra, nogle alene, andre med en kammerat, forælder eller klasselærer.

Bjørg havde taget en fridag fra sit HF-studie i Aarhus for at deltage i arrangementet. Hun har i mange år arbejdet som salgsleder i en tøjbutik i Aarhus, men tog for et par år siden beslutning om at skifte spor. Hun er nu i gang med sidste del af sin HF-uddannelse og søger ind på Geologi-geoscience på Københavns Universitet til efteråret. Hun vælger at flytte til København for at læse, fordi hun synes, at det er meget mere interessant end at læse geologi i Aarhus.

Vindmøller, jordprøver og undervisning

Dagen bød på rundvisning, introduktion til undervisningen og faglige oplæg fra studerende og undervisere. Nuværende studerende fortalte om de mange spændende muligheder man har på studiet; om bachelor- og virksomhedsprojekter, studenterforeninger mm.

10 tidligere geografi- og geologistuderende fortalte om deres karrierevej efter endt uddannelse. Her var bl.a. repræsentanter fra Dong Energy Wind Power, Orbicon, Rambøll, WWF, Det Fri Gymnasium, Styrelsen for Dataforsyning og Københavns Universitet. De præsenterede sig selv og deres job og stillede op til en snak med de fremmødte.

Arrangementet foregik i "Nordpolen", der ligger på øverst etage i bygningen på Øster Voldgade 10. Her har de studerende hyggestue med køkken, grupperum, læsesale, og auditorier.

Foto Kent Pørksen

Tak til nuværende og tidligere studerende

Alt i alt blev det et meget vellykket arrangement i uformelle rammer. ”Dejligt og nede på jorden ”, som en af de deltagende noterede i evalueringen. Vi vil gerne takke de 35 nuværende og tidligere studerende, for deres store indsats før, under og efter arrangementet.