14. juni 2017

Bevæg byen! – Hvordan ser fremtidens uderum ud, når børn designer med?

BYUDVIKLING

Bevæg byen! - Med Børn er et forskningsprojekt, der undersøger, hvad der sker, når vi designer uderum sammen med børn. Projektet ledes af lektor og landskabsarkitekt Bettina Lamm sammen med adjunkt og arkitekt Anne Wagner og Ph.d.-studerende og codesigner Laura Winge fra Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning på Københavns Universitet.

Bevæg Byen! designer og bygger et nyt uderum sammen med skoleelever fra 5-klasse på Ellebjerg Skole til Pios Plæne i Københavns Sydvestkvarter.

Projektets forskningsmæssige mål er at undersøge, hvordan designprocesser der arbejder med at involvere lokalområdet kan bruges som redskab til at skabe gode og spændende uderum. Desuden vil man afprøve, hvilken betydning det har for den efterfølgende brug og forankring at børnene har været med til at udvikle stederne fra start til slut.

Oplev projektet den 16. juni

Fredag den 16. juni fra 14.00 – 17.00 inviterer Bevæg byen!- Med Børn til indvielse af et nyt uderum på Pios Plæne i København SV, hvor tre nye installationer indtager plænen under de store træer. Uderummet er skabt i samarbejde mellem Københavns Universitet og eleverne i 5a og 5b på Ellebjerg Skole i Københavns SV.

Børnene har været med til at udviklet ideer og designe løsninger ved hjælp af designmetoder som kortlægning, collager og 1:1 prototyper. Det er blandt andet blevet til en amøbeformet boksepavillon, et tårn med hule og to kæmpehængekøjer, der skal bidrage til at skabe nyt liv til et overset hjørne af byen.

Projektets samarbejdspartnere

Bevæg Byen! – med børn er forankret i forskningssamarbejdet APEN. APEN er en paraplyorganisation for tværfaglig forskning i relationerne mellem det fysiske miljø og kropskultur. APEN består af tre partnere: Kunstakademiets Skoler for Arkitektur, Design og Konservering, Active Living på Syddansk Universitet og Institut for Geovidenskab og Naturressourcer på Københavns Universitet.

Projektet udvikles i tæt samarbejde med lokale aktører som Ellebjerg Skole og Områdefornyelsen Sydhavnen. Bevæg Byen! og det nye uderum er finansieret af: Lokale- og Anlægsfonden, Tryg Fonden, Områdefornyelsen Sydhavnen samt Sydhavnen Minidollars. Installationerne er opført med hjælp fra Byggeselskabet Maj.

Se invitationen på Facebook

Følg designprocessen på Instagram