12. april 2017

Forskningens døgn vendt på hovedet

OMVENDT FOTOSYNTESE

Kom og hør Professor Claus Felby fortælle om sin forskning i ”omvendt” fotosyntese, der af Ingeniøren blev kåret til Årets forskningsresultat i 2016. Arrangementet er gratis og foregår den 24. april, som en del af Forskningens Døgn. Det afholdes i samarbejde med IDA Bioscience, Ingeniøren, Det Frie Forskningsråd og Københavns Universitet.

Claus Felby og hans gruppes forskning i ”omvendt” fotosyntese blev af Ingeniøren kåret til Årets forskningsresultat i 2016.

Stor dansk og international bevågenhed

I april 2016 skabte det stor dansk og international bevågenhed, da en forskergruppe ved Copenhagen Plant Science Center offentliggjorde en artikel i Nature Communications. Forskerne havde opdaget en ny lys-drevet enzymmekanisme, som betyder, at sollys kan nedbryde biomasse ved hjælp af et oxiderende enzym.

Forskergruppen, under ledelse af Claus Felby fra Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning på Københavns Universitet havde opdaget, at lysets energi, som via fotosyntesen får planterne til at vokse, kan vendes om så energien fra lyset altså kan bruges til at nedbryde planteprodukter.

Forskningen baner vejen for nyt vækstpotentiale

Forskningen sætter nye standarder for biotekindustrien ved at udnytte solens stråler, planternes grønne klorofyl og et bestemt enzym til at nedbryde plantebiomasse til værdiprodukter som kemiske stoffer og biobrændsel. Forskningen har potentiale til at revolutionere den industrielle produktion og øge produktionshastigheden.

Forskningen baner vejen for nyt vækstpotentiale for bl.a. Novozymes, der nu skal forsøge at skalere forskningsresultatet til industrielle forhold.

Mød op til en samtale om originalitet i forskningen

Mød op på Styrelsen for Forskning og Uddannelse i København til en samtale om originalitet i forskningen, og hvordan originale idéer opstår og kan forfølges. Claus Felby bliver interviewet af videnskabsredaktør Jens Ramskov fra Ingeniøren og Peter Munk Christiansen fra Det Frie Forskningsråd fortæller om deres ansøgningskriterier.

Hvor og hvornår
Arrangementet er gratis og tilmelding er ikke nødvendig.

Det foregår hos Styrelsen for Forskning og Uddannelse, Bredgade 40, 1260 København K mandag den 24. apr. fra 16.30 - 18.30 i kantinen.