2. oktober 2017

IGN med i ny udstilling om landskabets fortid og fremtid

FREMTIDENS LANDSKABER

Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning skaber sammen med Øhavsmuseet i Faaborg en ny vandreudstilling, der skal gøre danskerne klogere på landskabets fortid og fremtid. Realdania og Nordea-fonden støtter med 1,2 mio. kr.

Forskningsprogrammet Fremtidens Landskaber bidrager til ny udstilling, der formidler landskabets udvikling. Foto: Kamilla Hansen Møller

Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning er med i et nyt og utraditionelt samarbejde med Øhavsmuseet i Faaborg. Målet er at skabe en vandreudstilling, der skal gøre danskerne klogere på, hvordan menneskets beslutninger påvirker og former landskabet: Fra landboreformerne, hvor enhver kom til at eje sit, til fremtidens multifunktionelle landskaber, hvor samme areal har flere formål – f.eks. skovdrift og rekreativt brug.

IGN bidrager med resultater fra de 12 projekter i forskningsprogrammet Fremtidens Landskaber. Projekterne viser blandt andet, at der igen er behov for at gentænke indretning af vores landskaber. På den måde er der en parallel til landboreformerne, hvor landskabet blev radikalt forandret for at imødekomme nye behov.

Udstillingen bygger desuden på erfaringer og resultater fra nyskabende projekter i tre pilotkommuner. Her gennemføres og dokumenteres en ny fordeling af jorden ud fra multifunktionelle samfundshensyn. Det sker som led i Realdanias program Collective Impact: Det åbne land som dobbelt ressource.

Aktiv vandreudstilling

Udstillingen åbner i maj 2018 og starter hos Øhavsmuseet i Faaborg. Derefter rejser udstillingen rundt i landet i 2019 og 2020. Museumsinspektør Tissel Lund Jacobsen fra Øhavsmuseet er ansvarlig for udstillingen sammen med lektor Lone Søderkvist Kristensen fra IGN.

”Udstillingen skal være inddragende – det vil sige, at de besøgende selv kan undersøge og opleve landskabets forandringer. Desuden arbejder vi med en skabelon for ture ud i landskabet som en del af formidlingen. Uanset om udstillingen er i Faaborg, Midtjylland eller på Falster, kan man komme ud og opleve dele af det landskab, der er præget af landboreformernes opdelinger og nu åbner sig for fremtiden”, fortæller Tissel Lund-Jacobsen.

I forbindelse med åbningen holdes en heldagskonference, der bringer forskere, museumsfolk, planlæggere og forvaltere, lokale foreningsfolk og andre ildsjæle sammen om landskabets fortid og fremtid.

Støttet af Realdania og Nordea-fonden

Realdania og Nordea-fonden har samlet givet 1,2 mio. kr. til projektet. Derudover bidrager Øhavsmuseet, Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, parterne i Collective Impact: Det åbne land som dobbelt ressource og Fremtidens Landskaber (dvs. midler fra Realdania, Udlodningsmidler til friluftsliv, Nordea-fonden og 15. Juni Fonden) med i alt 600.000 kr.

Læs mere om baggrund, ide og målsætning for udstilling, konference og aktiviteter om fortidens og fremtidens landskaber.