7. marts 2018

De unge vil være med til at redde verden

ÅBENT HUS

Den 2. marts trodsede omkring 200 unge mennekser sne og kulde for at besøge SCIENCE Åbent Hus og IGNs uddannelser. Fælles for dem var en stor interesse for at arbejde med klima og bæredygtighed og menneskets plads i naturen.

Foto: Kent Pørksen

Studerende fra uddannelserne Geologi-geoscience, geografi-geoinformatik, Landskabsarkitektur, Have- og Parkingeniør og Skov- og Landskabsingeniør tog i mod de fremmødte og fortalte om uddannelserne, studiemiljøet, jobmuligheder osv. 

Studerende fra Have- og Parkingeniør og Skov- og Landskabsingeniør havde taget naturen med indenfor. Foto: Kent Pørksen

Byrum - hvor natur og mennesker mødes og lever sammen

Ved Landskabsarkitekturs bod står Josephine på 20 år sammen med veninden Kathinka. Hun spørger ivrigt ind til uddannelsen, studiemiljøet og jobmulighederne bagefter. Josephine arbejder i dag som lærervikar og vil gerne læse videre efter sommerferien. Inden hun kom til Åbent Hus på Science havde hun set videoen om Landskabsarkitektur, hvor en studerende og en færdiguddannet fortæller om uddannelsen og faget.

Især modelarbejdet fascinerede hende meget, og hun synes, at det er spændende at kunne være med til at skabe byrum, hvor natur og mennesker mødes og lever sammen. 

Studerende fra Landskabsarkitekturstudiet viser, hvordan man arbejder på modellaboratoriet. Foto: Kent Pørksen.

Bidrage til en mere bæredygtig verden

Sidsel og Rosa på 20 år fra Værløse er taget til Åbent Hus på Science for at høre mere om Geografi og geoinformatik uddannelsen og uddannelsen i Naturressourcer. De har begge taget et sabbatår og vil gerne på universitetet efter sommerferien. For Sidsel er Geografi og geoinformatik interessant fordi uddannelsen bevæger sig i spændingsfeltet mellem kultur og natur og arbejder med menneskets samspil med naturen. Hun har læst om uddannelsen på nettet og synes, at det var spændende at høre en studerende fortælle om uddannelsen.

Rosa er interesseret i uddannelsen indenfor Naturressourcer, fordi hun gerne vil bidrage til en mere bæredygtig verden og måske selv være med til at finde nye naturressourcer.

Sidsel og Rosa på 20 år fra Værløse er taget til Åbent Hus på Science for at høre mere om Geografi og geoinformatik uddannelsen og uddannelsen i Naturressourcer. Foto: Kent Pørksen


I boden for Geografi og geoinformatik står Kasper, der fortæller at interessen for at ”redde verden” går igen i de spørgsmål de studerende i Geografistanden får fra deltagerne. Kasper skal selv i gang med sin kandidat inden for naturgeografi efter sommerferien.

Vi skal ud i naturen for at forstå den

Ved Geologi-geoscienceboden får de besøgende lov til at røre ved håndstykker (sten) som de to geologistuderende Julius og Anna har taget med. Til nogle af eksaminerne på Geologi-geoscience trækker man et håndstykke og skal fortælle om dens specifikke egenskaber.

”Det handler om at forstå naturen og de processer der foregår ud fra et videnskabelig perspektiv”, fortæller Julius og fortsætter; ”Vi mennesker vil gerne både passe på naturen, og samtidig udnytte dens ressourcer. Som geolog kan man være med til at finde denne balance, så man ikke ødelægger naturen, men stadig f.eks. kan skabe ny teknologi såsom smartphones.”

Foto: Kent Pørksen

Der er mange, som er interesserede i netop at blive geologer, fordi de har en bred interesse for naturvidenskab og med Geologi-geoscience bruger man viden og redskaber fra både biologi, matematik, fysik og kemi. Det en vigtig del af undervisningen at være ude i naturen og undersøge jorden og undergrunden, og det skaber et unikt sammenhold blandt de studerende og giver dem rigtig meget hands-on erfaring.

Se mere om uddannelserne

Geologi-geoscience

Geografi og geoinformatik

Have-og parkingeniør

Skov- og landskabsingeniør

Landskabsarkitektur